netaave
Vi ska bygga en ny altan med tak och en vägg, 7,5 x 3, 5 m
Är det någon som har en aning om vad man får betala för bygglov och bygganmälan? unsure.gif
vickeva
Jag tror att det beror på i vilken kommun du bor. Kolla kommunens hemsida, där brukar man kunna hitta någon att ringa eller maila.
Ingrid på Västkusten
Minst 5000 för ett förenklat bygglov - bor Ni i stadsplanerat område?

Hälsar Ingrid
MariaS
I regel ligger byggnadslov mellan 3000:- till 5000:-, beroende på område och storlek på bygget.
Priserna är generella för landet. Lokala avikelser kan förekomma.

Marias
MRLINDELL
Notera att det är "taket" som gör att bygglovet krävs. Jag tror gränsen går vid 12 kvadrat nånting under tak.
netaave
Vi har rivit en altan under tak som var dålig, den var 4. 50 x 3.60, när vi nu gör den nya ska den bli större 7.50 x 3.60 under tak med en utbyggnad utan tak på 1.80 x 3.60.
Vad jag förstår då ska vi inte behöva nåt bygglov eftersom det vi bygger till understiger 12 kvm under tak, och utbyggnaden inte hamnar inom 4 m från tomtgränsen.
Krångliga regler är det, svåra att förstå!!! mad.gif
MRLINDELL
Jag tror 12 kvadraten berör hela taket och inte bara den del man bygger till. Oavsett om man bygger till eller bygger nytt skall man ha bygglov så fort den totala ytan under tak överstiger 12 kvadrat.
Hör med din kommuns bygglovsansvarige!!
Det krävs alltid nytt bygglov vid tillbyggnad under tak och över 12 kvadrat.
ordsnoken
CITAT (netaave @ 21-05-2004, 12:11)
Vi har rivit en altan under tak som var dålig, den var 4. 50 x 3.60, när vi nu gör den nya ska den bli större 7.50 x 3.60 under tak med en utbyggnad utan tak på 1.80 x 3.60.
Vad jag förstår då ska vi inte behöva nåt bygglov eftersom det vi bygger till understiger 12 kvm under tak, och utbyggnaden inte hamnar inom 4 m från tomtgränsen.
Krångliga regler är det, svåra att förstå!!! mad.gif

Jag måste protestera - det är faktiskt varken krångligt eller jobbigt att ta reda på det du undrar. I alla fall inte om du ställer frågan till rätt personer.
Om du undrar vad ett bygglov kostar, varför inte ringa till kommunen och fråga ist? Det är ju absolut enklast och de kommer att ge dig ett glasklart svar.
Samma sak gäller vad en bygganmälan kostar.
Kommunen kan också direkt i telefon tala om ifall du ens behöver tillstånd för ditt bygge.
Alternativt så kan du skicka in ett brev med frågan till din kommuns bygglovsenhet. Lämpligen skickar du då med en ritning, så man vet vad du pratar om.

Krånglet uppstår först om du behöver någon form av ovanstående tillstånd. Då måste du nämligen presentera en ritning, en så kallad situationsplan, som ska innehålla vissa givna saker.
Exakt vad kan kommunen också upplysa om - och där finns blanketterna.
Har du tur är din kommun en av de numera rätt många som lagt ut hela härligheten på sin hemsida. Och en hemsida har varenda kommun i Sverige...

Lycka till.
Ann Olsson
bell
TAG KONTAKT MED DIN KOMMUN.
OM DU INTE BOR PÅ PLANERAT OMRÅDE ;INTE HAR NÅGON GRANNE NÄRMARE ÄN 4.5M SÅ BYGG SNABBT SÅ INTE KOMMUNEN FÅR DITT OMRÅDE STATS PLANERAT.
BELL
Katti med torpet
I vissa fall får man faktiskt bygga ut upp till halva husets bottenyta utan varken bygglov eller bygganmälan. Vi skall göra en utbyggnad om 25 kvm med både toa och tvättstuga och komunen vill inte ha ett enda papper. Jo avloppet måste ju förstås vara godkänt men det är klart sen tidigare. Jag har både kollat och dubbelkollat.
Men som sagt, kolla med din kommun. Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite.
gammelnalle
Tro bara inte att kommunens personal kan allt.....

Jag skulle behöva byggnadslov när jag skulle bygga om/till toalett...

Jag kollade runt lite och fick SÅ SMÅNINGOM fram att jag inte behövde detta eftersom min hus "bara" är ett en-familjshus, fristående och ICKE anslutet till kommunalt VA....
Tyvärr fick jag VISA lagtexten för kommunen innan de gav med sig...

"Så har vi alltid gjort..." var det enda svar jag fick.

Bad om ursäkt??? VA???? vad är det... SÅNT känner man inte till på vårt kommunalhus..

SÅ kolla runt OCH kräv alltid skriftligt besked när du blivit lovat nåt...

wink.gif wink.gif
MimE
Håller med Nalle om att det är jätteviktigt att få alla överenskommelser skriftligt.

På landet har vi en kvinna på Stadsbyggnadskontoret som är ökänd för att lova bygglov, slarva bort bygglovsansökningar m.m. Och hon står aldrig för vad hon sagt/gjort även om det finns flera oberoende vittnen. Suck!

Vår bygglovsansökning angående inbyggnad av altan kom bort (lämnades in "manuellt" och jag såg att de diariestämplade det). Då vårt hus hade en viss avvikelse från planen hade jag mycket ordentligt angett detta i ansökan också.

När vi ett halvår senare undrade varför vi inte hört någonting hittade de inte handlingarna. "Damen" nekade till att en sådan hade lämnats in. Visade då upp min kopia på handlingen MED deras stämpel. Ha!
Två dagar senare fick vi ett godkännande men inte ett ord om avvikelsen så jag är ganska så säker att själva ansökan inte finns hos dem.

/Mimmi
Svalu
Har hört olika bud vad som gäller bygglov när fastigheten inte omfattas av detaljplan-Är det någon som vet ?
Friliggande växthus, kan man smälla upp det utan bygglov på fastighet som inte omfattas av detaljplan till exempel?
Ralf
CITAT (Svalu @ 03-07-2004, 22:24)
Har hört olika bud vad som gäller bygglov när fastigheten inte omfattas av detaljplan-Är det någon som vet ?
Friliggande växthus, kan man smälla upp det utan bygglov på fastighet som inte omfattas av detaljplan till exempel?

nee så enkelt är det inte, bäst att höra med byggnadsnämnden innan. kan bli vädligt dyrt annars. o jobbigt med rivningsföreläggande.
MRLINDELL
Klart man kan smälla upp ett växthus utan bygglov. Max 10 kvm och lämpligt avstånd till tomtgräns, alternativt komma överens med grannan om att det är ok.

Max 10 kvadrat meter varesig det är förråd, friggebod, lekstuga eller växthus och 4.5 meter från tomtgräns gäller alltid.
Ralf
läste i min PBL-bok. Det är ganska generöst i den nya lagen. Man får bygga mindre tillbyggander till bef hus och kompletteringshus i omedelbar närhet till bef hus.
Med kompletteringshus menas tex garage och växthus. Ytan är ej låst på något särskilt sätt, det är privat bruk som gäller.

GÄLLER NÄR huset ligger utanför detaljplanerat område... smile.gif

fast vissa kommuner har specialbestämmeler...
gammelnalle
PBL-bok

????? was ist dass???

och som förtydligande till MRLINDELLS inlägg: 10m2 är det TOTALA , dú får INTE ha 2st FRISTÅENDE byggnader som sammanlagt överskrider 10m2..

DET finns dessuom regler för hur HÖGA de får vara...
Ralf
CITAT (gammelnalle @ 04-07-2004, 00:02)
PBL-bok

?????  was ist dass???

och som förtydligande till MRLINDELLS inlägg: 10m2 är det TOTALA , dú får INTE ha 2st FRISTÅENDE byggnader som sammanlagt överskrider 10m2..

DET finns dessuom regler för hur HÖGA de får vara...

Plan och Bygg Lagen=PBL

Det finns ännu flera regler för friggebodar
4,5 m avstånd från bef hus
får ej byggas ihop med veranda med befinligt hus
o lite mera
gammelnalle
Snabbt och bra svar Ralf...

Var hittar man den? På nätet , på kommunen?

björn
netaave
Det togs nya bestämmelser angående bygglov och bygganmälan så sent som 1/4 i min kommun.
Och vi behöver faktiskt varken det ena eller det andra.
Vi ska även göra hallen större "bygga in trappstenen" och kommer då att ändra utseendet på fasaden, men inte ens då behöver vi bygglov enligt tjänstemannen på stadsbyggnadskontoret.
gammelnalle
CITAT (netaave @ 05-07-2004, 15:30)
Det togs nya bestämmelser angående bygglov och bygganmälan så sent som 1/4 i min kommun.
Och vi behöver faktiskt varken det ena eller det andra.
Vi ska även göra hallen större "bygga in trappstenen" och kommer då att ändra utseendet på fasaden, men inte ens då behöver vi bygglov enligt tjänstemannen på stadsbyggnadskontoret.

jag repeterar: kräv detta skriftligt !!!!

Det är tråkigt, men tyvärr så gäller inte muntliga löften (de kan alltså inte bevisas)

Det är iofs möjligt att detta redan finjs på pränt. Men läs beslutet som kommunen tog 1/4 (1:a April !!!!) där bör det stå. Och kontrollera att detta INTE går att läsa på mer än ett sätt.

Bara för att skydda dig själv.
Posse
Går det att kringgå reglerna genom att förse byggnaderna med hjul? unsure.gif
MRLINDELL
Nej, Inte ens om du bygger en Zeppelinare ...
nina L
Mitt rivningslov(5 kvm stenbunker) inklussive bygglov och bygganmälan för min kolonistuga(14kvmhus+6 kvm inbyggd veranda) I Tantolunden i Stockholms innerstad kostade 1600 kr. (Skickades in samtidigt)
Posse
CITAT (MRLINDELL @ 12-07-2004, 16:39)

För hus- och manskapsvagnar och om man flyttar dem någon gång om året kan det väl ändå inte krävas byggnadslov. unsure.gif
MRLINDELL
På privat tomt, har ingen betydelse. Då skulle allt skit vara på hjul i Sverige ...
Ralf
CITAT (Posse @ 12-07-2004, 19:21)
CITAT (MRLINDELL @ 12-07-2004, 16:39)

För hus- och manskapsvagnar och om man flyttar dem någon gång om året kan det väl ändå inte krävas byggnadslov. unsure.gif

6 månadersgräns, därför det kan stå husvagnar och båtar uppställda. Men dom står ofta längre.

Men för byggens egna bodar är det specialregler...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon