Full version: Myror
Kullen
Jag har nyss byggt ett växthus o myrorna flyttar in på en gång. mad.gif
(små svartmyror)
Hur blir jag av med dom utan att förgifta allt ? blink.gif

Peppe
Mocca
Plantera pepparmynta runt ditt växthus......funkar jättebra. Nackdelen (tycker en del) är att de sprider sig. Fördel tycker jag, fler planter att flytta runt till andra ställen man har problem med myror på smile.gif

Men, tänk på att inte plantera andra myntor i närheten, de vill gärna smitta varandra så du bara får en sorts mynta.
Sulan
Jag har lyckats få myror i brevlådan (fredliga, men många!) och kollade sortimentet på Granngården. Hittade inget som passade brevlådan men såg någonting som hette myrdosa som tydligen ska funka inomhus. Lockar till sig myrorna och ställer till förtret för dem på något sätt.
Vad har du för material på golvet i växthuset? Läste någonstans att man ska undvika naturlig sand och småsten och istället välja "tillverkad" sand för att undvika myror när man lägger plattor. Har glömt vad det heter, men det är som finkrossad sprängsten. Typ...

Tipsar Sulan
uno
CITAT (Sulan @ 19-05-2004, 07:51)
Jag har lyckats få myror i brevlådan (fredliga, men många!) och kollade sortimentet på Granngården. Hittade inget som passade brevlådan men såg någonting som hette myrdosa som tydligen ska funka inomhus. Lockar till sig myrorna och ställer till förtret för dem på något sätt.
Vad har du för material på golvet i växthuset? Läste någonstans att man ska undvika naturlig sand och småsten och istället välja "tillverkad" sand för att undvika myror när man lägger plattor. Har glömt vad det heter, men det är som finkrossad sprängsten. Typ...

Tipsar Sulan

stenmjöl.
Hanna
Hej

Jag brukar strö vanligt salt eller grovsalt på myrboet och hittills har det fungerat de flyttar ganska omgående. problemet är väl då att de inte försvinner men jag har sluppit dem på platser där jag absolut inte vill ha dem

Ha det bra
Hanna
MariaS
Jag har svartmyror i både stenmjöl, mellan stenplattor, under impregnerat trä och i gräsmattan.
Grovsalt fungerar så att myrboet flyttar sig en halvmeter åt något annat håll.
På verandan med impregnerat trä, har jag satt ut Granngårns myrdosor och de fungerar faktiskt! smile.gif
annars gillar inte myror varm fukt och lukten från tomatblad, så i växthuset vattnar jag stenmjölet med ca 40-gradigt vatten och lägger tjuvisarna ovanpå. Brukar vara myrfritt resten av säsongen.

MariaS
Kullen
Tack för alla snabba svar ! smile.gif
Det får bli myrdosor o hoppas på att det funkar bäst.
För dom lever mellan mina grova planker

Peppe
Kullen
Det funkar jätte bra redan biggrin.gif

Kristina i Skåne
Ett annat sätt som jag tycker funkar jättebra i mitt växthus är att hälla kokande vatten på myrorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon