|
Hannele
19-05-2004, 08:58
Lite arvegods, några reafynd, presenter, souvenirer, lite upphittat (från skogen), några saker jag valt helt själv, något barnen köpt, något maken fått... Och det trivs jag med - fast inga färger eller stilar hör ihop riktigt... Jag ser det lite som min "plikt" att förvalta även det gamla. Därför är jag så glad åt gammelmormors snödroppar, växter från pappas barndomshem. Dessutom samlar jag på allt; olika träd, alla sorters ängsblommor, gamla tallrikar på köksväggen, blomstervaser, krukor, grodor...
kryddan
19-05-2004, 09:29
Ungefär samma här. Ibland när jag läser inredningstidningar tycker jag att jag är en riktigt hopplös typ - men sedan kommer jag på att jag ju för det mesta trivs, även om vi inte platsar i Sköna Hem
I min trädgård växer blommor och växter överallt, medan jag inte riktigt orkar eller tycker det är nödvändigt, att rensa bort varenda ogräs eller klippa gräsmattan varje gång det behövs. I mitt nya projekt, en stoooooooor rabatt, växer sig gräset decimeterhögt och klövermattan breder ut sig (grässvålen är inte borta utan arbetas bort succesivt med hjälp av täckning och plantering av allt fler växter). Tanken är att växterna själva skall reglera gräs och ogräs, när de blir lite större! På varddagarna hinner jag ofta inte mer än vattna lite nödtorftigt eller påta litegrand, har jag med mig min tvååring blir trädgårdsarbetet avbrutet varannan minut med olika saker, som att hindra tvååringen från att springa ut i gatan, riva upp växter, bära runt krukor, "vattna", vandra ner i kökslandet och börja gräva, jaga katterna (inte våra, utan grannarnas) och annat som han tycker är roligare! Jag önskar att jag snart skulle ha råd att köpa lite mer saker till trädgården, lite nya krukor, pynt, växter, träd! Planerna är många och på kvällen åker trädgårdstidningar och växtkataloger fram! En stilla promenad innan skymmning i trädgården då barnen kanske inte somnat, men lagt sig, är en lisa för själen!
Hannele
19-05-2004, 09:35
CITAT (Mi70 @ 19-05-2004, 10:29) Jag önskar att jag snart skulle ha råd att köpa lite mer saker till trädgården, lite nya krukor, pynt, växter, träd! Vi trädgårdstejer gör ett par loppisrundor per säsong, man kan hitta massa fint; flätade tvättkorgar för några tior, roliga stora krukor, speglar till mörka hörn för några kronor... lite fantasi bara.
Läste just i tidningen Min Trädgård om Feng Shui. Oj vad det fattas mycket. Först var det Yin och Yang, Sen var det färgerna och dess betydelse. Sen måste man ha med fem element också. Sen vet jag inte varför, men det stod att man måste ha höns för att ha djur i sin miljö Går det inte bra med det som redan finns i naturen? Finns det någon annan som har tittat på det här? Vore kul att få några kommentarer. MariaS
Jag har radikalt minskat mitt trädgårdstidningsläsande - och mår faktiskt mycket bättre i min trädgård nu. Det är inte så att jag inte gillar att läsa trädgårdstidningar - prenumererar på AoT och blir salig när den kommer - men jag försöker läsa med andra ögon än jag gjorde förr. Tar jag åt mig allt som "måste göras" och ser allt som andra har och som inte jag har, läser om alla idéer som jag borde prova och läser alla smakråd som jag absolut inte följt - så ser min trädgård risig, ful, kal och ostrukturerad ut. Jag blir stressad!!!!!!!!!!!!! Men det är jag det...... Stina
Angående Feng Shui tycker jag att det är väl bra om var och en blir salig på sin tro. Min trädgård är full av alla växter jag tycker om, jag "förvaltar" gammal kunskap om örter och hur man kan använda dessa, varför det finns gott om klosterträdgårdarnas läkeörter. Myntor och såpnejlika drar fram med sprudlande energi och rensas kontinuerligt bort! Eftersom jag odlar allt i upphöjda bäddar som jag aldrig kliver i och luckrar så fort det regnat eller om jag undantagsvis vattnat, är ogräset här ett litet problem. Hemmet är fult av gamla saker, katter, hund, kaniner, lite bohemiskt och förfaller lätt till förmån för trädgård, pelargoner, odling, syltning, saftning, örttokning och salv-, tinktur- och oljetillverkning sommartid!! Mvh Fenja
Min trädgård är som mitt hem. En salig röra av allt möjligt...  Men jag stortrivs och känner inga krav att inreda enligt olika "läror". Mycket som förespråkas är ju också sådant som man "känner på sig" att det det känns rätt och riktigt (för en själv). /sollan
Copycat
19-05-2004, 10:49
I mitt hem och min trädgård råder totalt kaos  Jag vet inte var jag skall börja, men jag vet hur jag vill ha slutresultatet (både ute och inne). Jag samlar på mig saker och växter vart jag än går, vet jag vad hälften av mina växter heter får jag vara glad.  Men glädjen att se dom blomma gör att jag inte bryr mig om namn, huvudsaken är att dom doftar gott eller är vackra.
Det går inte att bara bestämma sig för att ha "Feng Shui" i trädgården, hur mycket man än försöker och "bättre" vetande journalisters pladdrande om hur enkelt det är.
Feng Shui är en "religion" man måste bli "uppfödd " med det. För västerlänningar är det få förunnade att förstå och lära sig det.
Törnrosa
19-05-2004, 11:13
Min trädgård ser nog också ut som mitt hem, Ogräset frodas ibland liksom dammtussarna under sängen till jag får ett ryck och då blir trädgården prydlig och välansad inte minsta lilla ogrässtrå så långt ögat kan nå... sen får den återigen förfalla i väntan på nästa ryck
Varken mitt hem eller min trädgård platsar i en inredningstidning,men i mitt hjärta har de plats; det är det viktigaste för mig.Det är jag och mina djur som ska trivas där.Jag har många växter en del gamla jag är rädd om,lite plottrigt skulle Heidi Palmgren sagt om min trädgård,inne?jag någon stil har jag då inte  men trivsel är viktigt för mig.Det är planerat att jag skall göra om vardagsrummet när sonen får tid att hjälper mig.Lite vet ni ja hur det ser ut hos mig av mina bilder i mina album både här på odla och lite fler på AoT. Renate
Eva Swahn
19-05-2004, 11:56
Min trädgård är numera en parodi av en radhusträdgård. Det finns ingenting av "mig" kvar i den. Min gamla trädgård är slaktad. Katten vill bara gå ut när det är mörkt - matte med Det finns inte någonstans att gömma sig eller skyla sig för blickar och kontroll. Trädgården är neutraliserad till försäljning. Jag lääängtar till min naturtomt där jag kan stöka precis som jag vill! Under tiden mår jag bara illa.
CITAT (Copycat @ 19-05-2004, 11:49) I mitt hem och min trädgård råder totalt kaos  Jag vet inte var jag skall börja, men jag vet hur jag vill ha slutresultatet (både ute och inne). Jag samlar på mig saker och växter vart jag än går, vet jag vad hälften av mina växter heter får jag vara glad.  Men glädjen att se dom blomma gör att jag inte bryr mig om namn, huvudsaken är att dom doftar gott eller är vackra.  Vad härligt att det finns fler som jag. Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv.
En slaktad radhusträdgård Eva, det var sorgligt att höra. Hoppas att du funnit eller finner nya hem till alla dina plantor! Har du dina vägar förbi Ystad någon gång - gå in i koloniområdet och sök upp den av lotterna som består av en djungel, ett växthus och mitt i djungeln en liten stuga som man banar sig in i mellan lianliknande vinrankor. Just den tomten syns. Där bor en man som forskat på, jag tror det var någon särskild insekt, i hela sitt liv. Han odlar enormt mycket och låter dessutom "det som någon annan odlar" vara kvar. Allt verkar trivas hos honom och han skördar mer frukt än någon av de andra, mer rensade lotterna. Man blir inbjuden och åmar sig in i växtligheten till ett ställe där två stolar precis får plats (slingerväxter växer igenom dem) och blir bjuden på örttea och fröer. Hans lott är uppskattad - och han har varit ledande i koloniföreningen i 30 år.
Mitt odlande hemma består av lust och lustfyllt lärande. Något år blir jag intresserad av historiska "ursprungliga" växter, andra år av doftande, och ibland av sådana som finns i poesi och folksånger. Ett år har jag piondille, ett annat på myntor. Förra året rök alla 15 sorters jordgubbar för att jag skulle få plats för en liten trädodling. Om ett par år när de är ympade och klara blir det säkert jordgubbar igen.
I egna trädgården låter jag varje infall få komma, utvecklas och gå ostörda och okritiserade. Jag litar på inspirationen och märker hur mycket jag lär mig av att följa den. Och ju mer jag lär, desto starkare blir min förundran och respekt för det levande.
Jag har ingen "stil" hopplös säger mina ungdomar. Blandar friskt både ute och inne, några färgtema i rabatterna har jag aldrig lyckats med eller utländska hörnor, väljer växterna för bra egenskaper sedan om det skär sig med färger det struntar jag i. Är nog lite samlare en växt av varje, men annars är jag noga med ogräs och att det ska vara prydligt i min trädgård. Vill ha många olika växter.
kerstin z5-6
19-05-2004, 14:52
Planterar aldrig mindre än tre , helst 5 gärna 7 av varje sort , utom rosorna där jag samlar först o fyller på med fler av samma ex sen , när jag ser att de fungerar Färger/färgkombinationer är en stor del av tjusningen med trädgård för mej . målade mycket akvarell förr , nu hinner jag sällan det o målar med växter i stället Tyvärr behagar de inte alltid vara den färg jag tror -men de går ju att flytta
Ingrid på Västkusten
19-05-2004, 15:00
Stil? Ja jag drabbas av våldsamma intressen emellan varven -> och då dyker det upp en stor elelr ltien plätt med just DET! Det ha rvarit ett bra tag lustiga ätliga Alliums, d v s lök! Sedan hade jag myntadille ett tag innan jag rensade RUBBET -> men så har jag ångrat mig och har nu några krukor med mynta jag inte vet var de skall bo numera  Mycket odlas i upphöjda bäddar på berg -> mycket skapas på berg och med berg, och allt går  tror jag snart i mitt övermod bara man har lit emuskelkraft. Min trädgård består av en massa små rum och mkt kirskål så jag läser Åkes kirskålssaneringsberättelse med glädjke kanske jag gör sådant med en vacker dag, bor man med berg kan man faktiskt ha en chans  Mera vansinnigheter - jo BLAD - olika färger variegerat - gröna gula bruna röda som blandas till en salig matta! Ordning och reda? Njae det närmsta är nog den nya köksträdgården och i huset - NÄE efetrsom vi bygger vet jag inte vad ordnig är de senaste fem åren, men kanske blir 2005 året jag kan utvecklas till pedant *LOL*. Jag ser fram emot det i alal fall. Och att få erövra lite berg till ;D Hälsar Ingrid
Lustigt det där, har faktiskt inte tänkt på att min trädgård liknar mitt hem förrän jag såg den här tråden... I min trädgård råder något sorts organiserat kaos, många olika sorters växter, allt får plats bara jag tycker det är vackert.
En trädgård är ett oändligt projekt. Min är visserligen bara 370 kvm (inkl den bit som huset upptar) men det finns så mycket som jag vill göra att det räcker i många år till. Och de första sakerna jag gjorde, när vi var nyinflyttade 1999, de vill jag redan göra om. Stil? Jag tycker inte att jag följer någon särskild stil men kanske börjar jag på sätt och vis hitta min egen nu efter fem år. Entrésidan är väl den som är mest "färdig" och helgjuten - mest för att den är så liten, så när jag gjorde en större stenläggning där för tre år sen angav det liksom tonen för alltihop. En granne sade att den ser lite japansk ut och även om jag inte tror att en kännare av japanska trädgårdar skulle hålla med honom förstår jag vad han menar - den är relativt stram med mycket sten, grus och vintergrönt. Baksidan är 9 m bred och 22 m lång och jag har i grova drag börjat från huset och arbetat mig neråt. Jag är inte halvfärdig ens. Stilen, om man kan kalla det så, präglas av de saker jag gillar mest: Träd, både frukt- och prydnads-, de senare gärna lite ovanliga. Små ännu, förstås, utom den gamla välväxta björken längst ner mot staketet. Buskar, i samplanteringar, inga solitärer mitt i gräsmattan. Sten, både huggen och lagd och sån som jag har grävt upp och använder som prydnad och kontrast i och vid planteringar. Perenner, vackert blommande (pioner, riddarsporre m m) och/eller med snyggt bladverk (hosta, rodgersia, silverax 'brunett'). Det verkar som att det gärna blir lite stramt på nåt sätt med saker som jag gör. Ganska bestämda former på planteringar etc, gärna kantat med sten av en eller annan form. Men lite kaos är det också, det är så många växter jag vill ha in på den lilla ytan. Och ogräset hinner jag inte hålla efter så mycket. Fast mina äldre planteringar har blivit så täta så där behöver det inte rensas så mycket längre. Saker som jag (nästan) inte har: Krukor (inte min grej, de blir så fula om jag inte hinner sköta dem på ett tag  ) Andra människotillverkade prydnadsföremål (man är väl karl  ) Ettåriga växter (får inte plats, kan aldrig motstå att sätta perenner överallt där det går).
Iris i V-botten
19-05-2004, 17:18
Skönt att höra att det finns fler som bara samlar på växter i olika färger och blandar hejvilt. Jag ser nåt som jag måste ha och då hamnar den där det finns nån ledig plätt. Har just grävt ner två plantor som jag köpte idag på en ledig plats, trodde jag , men.... Där fanns nåt som inte kommit upp ännu och som nu är en f.d. växt. Men mitt hem är inte alls som trädgården. Jag är tvärtom ganska noga med färger och vad som passar. Det bästa är väl att vi alla är olika och att vi alla behövs sådana som vi är.
CITAT (Hannele @ 19-05-2004, 09:58) Dessutom samlar jag på allt; grodor... Samlar du också grodor...  Då är du inte ensam om det!
Mina grodor samlar sig hos mig... Idag började smågrodorna hoppa. De är hur söta som helst när de är så där små! Hittade en bild på nätet med liten groda. Men när de är riktigt små är de mindre än så här!
Hannele
19-05-2004, 21:48
 CITAT (Sylvia @ 19-05-2004, 19:50) Samlar du också grodor... :P Då är du inte ensam om det!  Flera år har vi haft en (?) riktig groda på vårt torra berg. Vi har dock daggigt och lummigt och alltid vattenskålar framme. Här om kvällen höll jag på att köra över honom, men jag såg i sista stund och bar honom tillbaka. Han kanske var på väg ut och leta efter tjejer...?Cillas groda är så söt, så man nästan vill äta upp den!
har en helt underbar, som tidsdokument betraktad, bok som heter "Mitt hem och min trädgård" .skriven kanske på 50-talet ...under de 10 år boken hängt med mig har titeln omarbetats av närstående vänner till t.ex. : "mitt hem och min brädgård", "mitt plank och min bilgård" , "mitt hem och min bråtesgård," och nu senast "mitt hem och min trädgård -en dröm" Unn
Mitt hem och min städgård kanske den också skulle kunna heta. På 50-talet verkar det ha varit större enighet om rätt och fel angående trädgårdsstil. Förhoppningsvis kan man välja lite friare nu, liksom man som rödhårig får ha orange träjor utan att bli stämplad som stillös.
Parallellen hemmet och trädgården är inte alls dum. Jag tillhör dem som har det ganska likt. Blandningar av det mesta. Bokhylla på toaletten och vilda blomster i rabatten. Träd i huset och utedusch i trädgården. Köper hellre 10 olika växter än 10 av en sort, och har nog ingen stol inomhus som är lik den andra. Tar gärna över växter när andra ska kassera dem, och tar över andras möbler när de ska bytas.
Men jag gillar också stilrena, enhetliga och planerade trädgårdar och innemiljöer. Där finns en vila och ro som är behaglig.
Mitt hem ser INTE ut som min trädgård....inte samtidigt iallafall...för när det ser någorlunda ur i trädgår´n så ser det ut som en smärre katastrof inne- och tvärtom....... Trädgården är fylld med arvegods och "fådda" växter, gammalt skrot som inte alla ser charmen i, gamla rostiga sänggavlar och gamla stolsryggar funkar som små spaljéer, en f.d grill som planteringskärl och en gammal kasserad badbassäng som minidamm.... (sönder just nu  , funderar på att "laga" med en trasig luftmadrass...) Växter väljer jag med hjärtat (och plånboken...) och det är viktigare med en historia än praktfull blomning....är rätt vad det är på insamlingsturer i naturen....(egen skog och mark.....och en och annan grannes  ) Köper mycket sällan mer än en planta av samma sort..... (allt går att föröka....) Samma sak med huset- massor av gamla "ärvda" (..ratade???) möbler och auktionsfynd och "hemmabyggen" för att få det någorlunda funktionellt....ibland förbannar jag mig själv för att jag inte kan slänga saker och köpa nytt...men det är lite speciellt med ett gammalt bord som makens farfar har gjort och byrån som skulle bli SÅÅÅÅ fin om den bara blev ommålad och stolen som bara skall limmas ihop...  ( barnen hade som skoluppgift att räkna stolar hemma.....25 stycken bara... till 6 pers... ) Men även om jag har en salig röra både inne och ute stundom, så när jag riktigt lägger manken till och har gott om tid så blir här ganska harmoniskt och trivsamt ändå..men det går fort över... ...men när mina barn blir storaaa.....dååå..... skall här bli fint!!...sådeså....!!  ...jämt.....
CITAT (Tesa @ 19-05-2004, 23:40) Mitt hem ser INTE ut som min trädgård....inte samtidigt iallafall...för när det ser någorlunda ur i trädgår´n så ser det ut som en smärre katastrof inne- och tvärtom...... Tackar Tesa....då är det en till mer än jag som inte har simultankapacitet  Unn, som borde ta grepen och spaden till hjälp inomhus känns det som....
magiana
19-05-2004, 23:06
Trädgård? Vilken trädgård? Här växer nästan bara gräsmatta, men det ska bli ändring på det. Jag har ju bara bott här i knappt 6 månader. Gräsmattan kommer åtminstone krympa rejält, men hur jag vill ha det vet jag inte riktigt än. Jag har grävt några rabatter och eftersom jag är hemma för det mesta (sjukskriven) så går jag och pillar bort frösådda ogräs titt som tätt.
Jag går mycket och funderar hur jag vill ha det, några ideer har jag och nu ska de förverkligas. Första projektet blir åtminstone att bygga staket runt tomten. Materialet har jag fixat gratis. Önskar bara att jag hade råd att springa iväg och köpa alla de där växterna jag vill ha. Frösådder tar sån tiiid på sig att bli nåt. Några frösådder har jag på tillväxt. Sen får jag plantor, tänker byta till mig fler plantor när jag har nåt att byta med. Två stöldplantor har jag också - violsticklingar.
På nåt sätt så är skapandet av en trädgård mer intressant än att inreda ett hem. Jag vet fortfarande inte hur jag ska möblera, vilka möbler som ska kastas eller vilka gardiner jag ska ha, men jag bryr mig inte just nu för jag är ändå mest ute...
Skrev tidigare om lite Feng Shui. När jag flyttade in ho min sambo, hade hans mamma skött hus och trädgård i 17 år. Hela huset var påbörjad renovering, och i rabatterna hade det slängts ner sånt som hade spridit sig och blivit över i "svärmors" rabatter. Ölandstok varvat med kryptuja och blåklockor! Allt var så igenvuxet att det var omöjligt att få upp mer än två mm på kvickroten. Nu har jag lyckats färdigställa de flesta renoveringarna på insidan under vintrarna, endast köket återstår. Men där krävs hjälp från min sambo, eftersom allt ska ut och nytt byggas upp. Under tre år har jag nu hört att det tar vi till påsk Däremot trädgården har jag fritt spelrum till. Har tagit ner alla träd som fått kräfta pga plantering direkt i sur lerjord, tömt alla rabatter på "skräp" och sparat gamla dubbla pingstliljor, någon tulpan med randiga blad som blommar samtidigt som krokusen och lite annat smått och gott. När jag tidigare nämnde Feng Shui, upptäckte jag att det mesta faktiskt fanns med i trädgården, men inte därinne. Annars är trädgården i toppskick under sommaren och dammsugaren har glömt hur man arbetar på insidan, om det inte är väldigt dåligt väder utomhus förstås. MariaS
åhhh, jag har ju det också så där sjukt ostädat och ostrukturerat hemma:  Och trädgården...Ja, den är en enda äcklig röra av kirskål och oreda och grums:  Menar ni att det på något sätt skulle höra ihop? Orolig Sanna
Jag gör ungefär som du Tesa återanvänder gärna grejor till något annat tycker mycket om gamla saker möbler tycker nog de har ett annat värde för mig än nytt. fast inte mitt tråkiga parkettgolv i sommar måste jag plocka ut allt ur rummet bara måste Jag jobbar nog på samma sätt ute o inne städar eller renoverar ett rum i taget samma i trädgården så min trädgård ser ut som mitt hem det finns oftast något som är städat i alla fall en liten tröst i röran
fiffigafrun
21-05-2004, 22:37
Nja, inomhus har jag nog en betydligt "striktare o modernare" stil (inget rysch o pysch, få gardiner etc) än vad jag har utomhus i trädgården. Men där ute i trädgården får den dolda "bohemiske romantikern"i mig flöda fritt m rosor o gammeldags perenner i vitt o rosa främst.
Men även om jag är noga med trädgården (och hemmet) ser ut är jag då definitivt ingen pedant. Dvs hos mig hänger kläderna INTE färgordning i garderoben eller är gräsmattan o häckar perfekt klippta etc. Nä knotiga äppelträd, "lummighet", rosor o högresta "mormors"-perenner, tegel/terrakotta, zinkplåt etc är nog mer min stil. Plast är portförbjudet tyvärr... Förrutom barnens leksaker då, men gillar inte att de är drällda precis överrallt faktiskt.
Är nog tyvärr inte världens bästa på att kombinera bladformer etc utan det blir lätt lite rufsigt o så men hellre det än för strikt. Men färger blandar jag INTE hejvilt utan jag ratar oftast knallgula o blå blommor t ex.
/Karin
när jag läser diverse trädgårdstidningar så ser jag hur fina och välplanerade trädgårdar "alla andra" har min trädgård är under uppbyggnad och liknar just nu ingenting men vad jag tror är att när den blir klar, om nu trädgårdar någonsin blir klara? så återspeglar den mig och min familj
CITAT (azofia @ 19-05-2004, 16:16) Lustigt det där, har faktiskt inte tänkt på att min trädgård liknar mitt hem förrän jag såg den här tråden... I min trädgård råder något sorts organiserat kaos, många olika sorters växter, allt får plats bara jag tycker det är vackert. Det stämmer ganska bra med min trädgård. Mycket impulsköp som jag sen får problem med var jag skall gräva ner. Just nu står en liten Rodo som jag velar om platsen. hemmet inne liknar nog mest trädgården , litet, rörigt men MITT. Kram på er Jag föredrar en behaglig last framför en tråkig dygd. Jean Baptiste Moliére
Bettson
23-05-2004, 21:03
Att trädgården speglar ägaren är en klar sanning hemma hos oss.
Min man och jag är väldigt olika. VI har olika projekt i trädgården också och det är inga problem att se vems projekt det är heller.
Den mindre ytan är min, jag har lite minrde ork. Färg och form är viktigt för mig. Planerar gärna i färgstrukturer som är lite oväntade. Jag älskar blommande blommor och vill ha blom hela säsongen. Jag gillar mjuka linjer, svängar cirklar på rabatterna. Växterna står inte på rad utan i klickar och grupper.Jag vill att det skall se yppigt och generöst ut. Trots lite planerande så har naturen sin egna vilja och det blir ofta inte som jag tänkt mig men så är det i livet också, så det får man ta.
Min man projekt har raka linjer och kanter. Trädgårdlandet är minituöst skött hela sommaren och en ren prydnad mera än skördeobjekt. När sedan skörden kommer(han jobbar med lantbruk) så blir förfallet nästan totalt och jag som annars inte fått röra något får rädda vad som räddas kan. Det speglar också min man personlighet ganska bra. Han är otroligt grundlig och ambitiös, gör det mesta otroligt bra men inte alltid så uthålligt. Men det har ju sina förklarliga skäl med hans arbete. Det är nog han som står för det största timtalet i trädgården i alla fall och jag tycker han är duktig.
Hmm... Min "trädgård" (rabatten) är inte alls som mitt hem. Rabatten är en salig röra med olika färger och blommor, medan mitt hem är strikt indelat i färg och stil. Lika krukor i ett rum är nästan ett krav
Killensomvillhagrönafingrar
24-05-2004, 11:34
Mitt hem är byggt efter tanken "less is more" . Jag har oljad ek, vita väggar, brunt skinn och mycket glas. Dessutom har jag lite möbler så att det skall bli lättstädat. Mycket mycket garderober så att inget skall ligga framme (gör det ändå ibland dock) Dessutom har vi ett stort stort kök som vi spenderar mycket tid med våra vänner i. Jag bakom spisen och de sittande med ett glas i näven eller bara en enkel kopp kaffe. Vårt hem är alltid öppet för kompisar och de behöver inte fråga om de kan komma över. (Som ni kanske har gissat har jag ett nybyggt hus som jag är så stolt över och inte kan låta bli att skryta lite över. Alla blåsor i nävarna och tappade sömntimmar måste känns bara härliga) Min trädgård har en välordnad framsida som skall kunna svälja en massa bilar och vara lättskött. Grus, sten och täckbarks övertäckt geotextil i rabbaterna. Baksidan har en stor altan med en bra kubbgräsmatta Resten ser rätt djäklig ut tyvärr  mer eller mindre åker men det kommer i sinom tid. Tanken är en enkel funktionel trädgård med massor av växter som ger mat åt både själ och kropp. Att det sedan står en stor lekborg och en gungställning beror bara på att dottern min ruckar på mina principer. Va sjutton vackert och välordant är inget värt om man inte får ha roligt
Heddas matte
24-05-2004, 16:30
Jag går i trädgården in för "den hemlighetsfulla trädgården"-stilen.. ganska stökigt men inte för plottrigt och med intressanta färgkombinationer. Ska, bredvid högväxta rudbeckior, sätta daggkåpa och orange montbretia. Tror att det kommer att bli läckert. En annan favoritkombination är mörkröd montbretia och rostflockel. Jag är dock inte särkilt förtjust i krukodling.. de få krukor jag har befolkas av trädgårdsredskap, bandyklubbor och metspön.
Inomhus målar jag om ofta, kör med fondväggar och enkla möbler alternativt underliga solitärer som ett röd-svart motivlackat skåp i japansk stil. Alltid projekt på gång, bra på att påbörja, mindre bra på att avsluta.
Antar att det jag gör återspeglar den jag är överallt.
Ordning och reda inomhus men nästan inget utomhus. Håller på att skapa ett organiserat kaos. Men nu börjar det dyka upp "special odlingar" lite här och var dvs enliten rabatt här och en liten där.... Trädgården är alldeles nyanlagd och i avsaknad av det mesta men jag är på G  . Har aldrig passerat genom en handelsträdgård utan ett "byte". Och imorgon är det lön igen!
andersen
24-05-2004, 17:42
Jag ser det mera så här min trägård är mera som jag är politisk=röda hallon röda jordgubbar,rabbarber som är lite rödgröna. Och massvis med gröna grönsaker. Det finns inget blåt i min trädgård
Jag lever väl i vad jag skulle kalla ett kärleksfullt kaos. Vi har inte renoverat klart sedan vi flyttade in för 2 år sedan, liten unge bl a har tagit det mesta av tiden. Jag skapar miljöer som jag tycker är vackra och trivsamma, tycker om att inreda, men ordningen är det si och så med, här finns inga platser som den lille illbattingen inte får vara på t ex. Jo, både mitt hem och min trädgård påminner om varandra. Jag vill ha det varmt och blomstrande, vackert och vilsamt. Men jag hinner inte med allt, just nu. Är en skönhetsälskande opedant, kan man säga kanske. Öar av ordning och vad jag tycker är fint flyter runt i ett konstant småbarns- och renoveringskaos. Lite röra gör mig inget, vackra saker (inte synonymt med dyra) berör mig.
Mia, zon 3
25-05-2004, 06:17
Det har jag aldrig tänkt på - att hemmet & trädgården påminner om varandra! Men det är ju helt sant - hemma är det kaos överallt pga renoveringar, både inne & ute.... Men visst är det konstigt att man inte vet vad man tycker? Jag har alltid trott att jag inte gillar "romantiskt tjafs", men helt plötsligt inser jag att mina gammaldags rosor är det bästa som finns, och jag blir helt salig över blommiga kaffekoppar..... Och om stackars Heidi Palmgren kom in i min trädgård skulle hon nog börja gråta! I den ljuva framtiden, när man fått lite struktur på det hela, vill jag ha lite Tummelisa-känsla i trädgården - högvuxet & lummigt. Gärna trassligt! Keep on dreaming............ and digging.............
Hannele
29-05-2004, 22:47
 Väldigt trevlig läsning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|