Mi70
Jag har haft mina växtbebisar (många är nästan stora nu!) ute dagtid länge nu, de verkar vara solhärdade och tål en hel dag i stekande solsken numera.

Några har jag satt ut redan, som min ricin, kryddorna och mina svarta pensér (de är fortfarande pyttesmå och lär blomma i juni!). Men hur känsligt är allt annat, vad är känsligast? Jag har många perenner, inte så mycket ettåringar (bara tobaksplantor och paradisblomster), samt 5 olika sorters tomater (som ännu bara är 10-20 cm höga)? Kan perenner och ettåringar sättas ut snart? Tomaterna är väl känsliga förstår jag, men när är det läge för dem?

Förra året var första året jag hade tomater, och jag minns inte när jag satte ut dem! Jag bor i zon 2, i Stockholm. huh.gif blink.gif wink.gif
kerstin z5-6
Alla är lika känsliga innan avhärdning -efter det är ettåringar o tomater mera känsliga för frost o låga temperaturer
I din zon lär det väl vara lungt läge snart .. -vet att lindell har tomater ute sen ett tag
Mi70
Tack för svaret! Skall låta perenner och ettåringar vara ute under fiberduk på natten några dagar, så får jag se! Tomaterna får vara ute dagtid och komma in nätter några dagar till..... Kanske efter helgen!

Tänk att man blir så sjåpig, fast det är ju en del jobb bakom! laugh.gif huh.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon