Mi70
Jag skall köpa ett plommonträd till min radhusträdgård. Kraven är att trädet inte får bli jättestort, helst utan alltför många sjukdomar, och att det skall bära frukt ganska snart........... tongue.gif

Jag är ingen hejare på sorter, men minns en från min barndom, rödgula stora plommon som smakade underbart.............. och jag saknar verkligen plommon i min lilla trädgård som ändå stoltserar med både vita, röda, svarta vinbär, krusbär och ett rikbärande äppelträd (oranie E)!
Cilla
Många plommon blir små träd, men det finns metersskillnader och det finns de som breder ut sig och de som växer mer uppåt med smal krona. Man kan också spaljera plommon mot vägg.

Titta in på http://www.algonet.se/~reinisch/plommon.htm.

Vanlig sort med rödgula frukter är Viktoria. Den får så mycket frukt att man måste kartgallra för att grenarna inte ska behöva skäras in hårt och för att frukterna inte ska få fruktmögel. Det är för plommon en rätt stor trädsort.

Blommar ditt Oranie mycket i år? har noterat att många andra Oranie i Stockholm tar paus från blom i år.
Kajsa
Plommon / Jubileum E
Detta satte vi för några år sedan.
Ewa L
Kanske du också måste kolla pollinering? Grannar i närheten som har plommon? Annars kanske det är bättre att satsa på något självfertilt.

Jag har grannar med alla möjliga träd, men jag tycker att just plommon-träden blommar förhållandevis kort tid jämfört med äpplen och päron. Dessutom kan man ge sig den på att det blir kallt och regnigt just då, och då flyger inte insekterna så långt. Jag har alltså satsat på att vara "självförsörjande" vad gäller mina träd.
Mi70
Oj, ja det hade jag inte ens tänkt på, pollinering............ huh.gif

Jag bor ju i ett "ungt" område, där många har små träd, och inte heller så många träd, då trädgårdarna är små........ Självfertila, vilka är de och hur tar man reda på det? Är de på något sätt sämre än andra?

Min oranie blommar massor i år, men förra året hade det mycket lite frukt som dessutom verkade ruttna bort. Året där innan dock, hade vi jättemycket frukt! I våras beskar jag dessutom trädet första gången sedan vi flyttade in för 2 år sedan. Jag hoppas på mycket frukt i år! smile.gif
MRLINDELL
Många sjukdomar på plommon kommer med leveransen av trädet. Här har många haft plommonvecklare första året. Som tur är har jag ett Opal som i år knappt ger något men som nästa år ger massor (ett varannat års träd).
Många parasiter tar sig till plommonträdet när det blommar fram tills kronbladen faller av.
Ewa L
Jag vet att Opal, Czar och Victoria är självfertila, men det finns säkert åtskilligt fler.
Men kanske du skall kolla vilket träd som är ditt önsketräd, sedan kolla vilka som pollinerar just det, och sedan kolla grannarna. Mycket att tänka på blir det. tongue.gif

Själv satsade jag faktiskt på Victoria. Mitt träd blir 4 år i höst, och har de första karten i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon