Sulawesii
19-05-2004, 21:21
Försökte med ett inlägg på ogräs och skadedjur, men fick inga napp, så jag försöker här!
Det jag undrar är hur pass smittsamt falskt spinn är? Har slängt iväg plantan som jag vet är angripen, men jag vet inte hur jag ska göra med plantorna som står intill. Antar att jag iallafall borde spruta lite såpavatten på dem (om det nu skulle hjälpa mot dessa falskingar).
Inget svar att ge dig, men jag undrar vad falskt spinn är? Har aldrig hört talas om detta, är det som vanligt spinn? Vad är skillnaden?
Tack på förhand!
Fenja
Sulawesii
19-05-2004, 21:40
Tja.... de ska tydligen vara hälften av storleken som vanligt spinnkvalster, men de spinner inte någon väv. På vissa kaktusar ska de bilda korkaktig beläggning och det är det som hänt på min bladkaktus. De angriper helst växter med tjocka blad.
Jag hade inte heller hört talas om det förut.
maimiti
20-05-2004, 06:51
Jag har fått falskt spinn på mina hoyor vid något tillfälle, och vad jag märkt så är det väldigt smittsamt så jag har behandlat alla växter som stått i samma fönster som de drabbade. Eftersom de inte spinner någon väv så är de lite luriga att upptäcka. Jag kollar mina växter med jämna mellanrum för att kunna upptäcka ohyra så tidigt som möjligt... om det skulle komma något.
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2004, 07:39
Kanske Proavdo Plus kan fungera det är ju det enda medel som också tar spinn (som inte är insekter utan de hör till spindlarna).
+Utomhusvistelse under sommaren tycker jag ofta brukar få ohyran att försvinna. Och växterna brukar gilla utomhusvistelsen (fast inte i gassande sol direkt utan mera skuggigt och skyddat i början).
Korkaktig beläggning på kaktusar kan också bero på att de stått riktigt soligt. Trodde jag hade fått falskt spinn på en kaktus en gång och det var när jag hade Maj-Lis Pettersson(en av författarna till boken växtskydd i trädgård) som lärare under några dagar och hon hittade inga spinn när hon satte växten under mikroskopet hon sade att det nog var orsakat av stark sol. Och den kaktusen hade stått i ett söderfönster så det kan nog stämma.
Sulawesii
20-05-2004, 10:15
Ok. Då tänker jag slänga det som står i närheten som jag inte är superförtjust i (men, det känns ju ändå.....) och sputar resten med provado plus (som jag avskyr att använda, men nöden har ingen lag= dubbelmoral!).
Tack för era svar!
PS Min bladkaktus har ej stått i starkt ljus. Synd att det inte var det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.