Full version: Afrikas blå lilja
Mocca
Problem.......satte den för 6 år sedan och det har inte hänt mycket inte. Står i halvskugga och bladen växer upp och viker sig sedan neråt. Aldrig har den blommat heller sad.gif

Grävde nu upp den och flyttade den till en centralare plats i trädgården. Tänkte kanske han kände sig ensam wink.gif. Roten var stor o kraftig och en liten babies fanns vid sidan.

Vad gör jag för fel? Varför viker sig bladen och varför vill han inte blomma?
Jag har sandjord som bas, men där han stod innan och blev flyttad till är det maskbehandlad hästskit inblandad med svartmylla. Någon som har något bra tips? Har även en palmlilja som sätter många barn och växer fint, men vill inte blomma. Samma förutsättningar som föregående........
kerstin z5-6
Den första ska ha det trångt om rötterna -är du en lyllos som kan ha den ute ..vet jag inget bra råd ?
Yuccan vill ha sol , o absolut torrt , helst inte så mkt alls från ovan förutom vårmusten i jorden ..
Göder du nåt ??
med vad ? smile.gif
Mocca
Jag är lycklig nog att ha dem ute smile.gif

Gödning får de från min fina maskbehandlade hästskit wub.gif
andreas i uppsala
full sol behöver de, och trångt. Solen är inte lika stark här som i sydafrika där den växer under träd, så vi måste plantera dem i full sol. Mina står i full-halvfull sol och växer på bra
Lisabella
Visst är Afrikans blå lilja och Agapanthus samma blomma? Jag köpte 6 lökar från odla.nu för tre år sedan, och satte ut krukorna nedgrävda i full sol på landet. Himla tråkiga blommor första året, bara gröna höga spröt.

Andra året började de blomma, men blommorna var vita. Blev lite besviken faktiskt. Men jag har hört att de är svåra, att det kan ta upp till 7 år innan de blommar. Så ha tålamod!
andreas i uppsala
Säg om det där efter att du har sett det här laugh.gif
bell
Hejsan mocca
Du får ju prata med den ,staga upp den eller behöver dom vara två för att sköta detta. wub.gif
Mocca
prata med honom (den trilskas...därför är det en han wink.gif kan jag ordna med själv, men staga upp han behöver jag nog hjälp me wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon