Lyckopigan
20-05-2004, 05:14
Varför gulnar mina Kejsarkronor, Fritillaria imperialis och vissnar, istället för att blomma? De står inte för torrt, men kanske lite för soligt! Kan jag flytta dem nu, till ett lämpligare ställe eller ska jag vänta ?
Eva i Norrköping
20-05-2004, 08:34
Gulnar och vissnar ner gör de ju alltid vid den här tiden på året, vare sig de har blommat eller ej. Problemet är att de inte blommar, vilket jag delar med dig i år. Jag fick rådet att gödsla lite extra. Jag har myllat ner benmjöl runt varje planta, och hoppas på att de blommar nästa år i stället...!
Lyckopigan
24-05-2004, 07:18
Tack för tipset, men jag gödslar alltid mina lökar med benmjöl... men kanske att Kejsarkronor är "storätare"! Så jag prövar att ge dem lite extra-extra, så kanske blomningen kommer i gång till nästa år.
Mia, zon 3
26-05-2004, 07:22
Mina gör likadant, men de står också hemskt illa.... har hört att de inte tycker om för torr jord, och att de vill ha hur mycket gödning som helst. En bekant slänger ut berg av stallgödsel på sina, och de är jättefina!
Så jag klappar mina vissna små stackare, och lovar bot & bättring till kommande år....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.