Full version: Balkongbilder
Nutten
Kom på att jag naturligtvis måste lägga ett inlägg här också om mina balkongbilder. Alla nyfikna får ta en titt i mitt album. Först är det lite gamla bilder, men fr o m klockmalvan är de sprillans nya!
cala98
Và fint du har! wub.gif
Christer i Falköping
Ja, du har det jättefint!
Christer.
Nutten
Tack, det är inte så frodigt som förra året, men det kommer väl ta sig! smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Du har så fint och mysigt, tack för titten! /Helen
Kajsa Lovisa
Härlig klockmalva du har! En sån vill jag också ha!
grodchen
Silvernjurvinda ja. Har köpt fröer i år. Det stod att det skulle ta en vecka innan de tog sig, men det tog över en månad innan de första tecknen på liv kom.

Skjuter _nya_ skott? Går den att övervintra?

Trevliga bilder!

ps. har blivit kär i din katt, tror jag.
Catarina
wub.gif Blir alldeles kär i din balkong wub.gif

Oj vad du har det mysigt och fint! När jag bodde i lägenhet såg balkongen inte alls ut så där...förstår fortfarande inte varför wacko.gif wacko.gif wacko.gif
HelénE
Vad härligt det ser ut...och vilken fin kisse smile.gif Känner igen detta med att testligga planteringarna, det brukar mina vilja också sad.gif

Helén
Nutten
Ja silvernjurvindan går att övervintra (frostfritt)! Den jag har ute på balkongen är övervintrad. En del av den dog bort, men sedan började den skjuta nya skott, så nu är allt som vanligt igen laugh.gif

CITAT
Oj vad du har det mysigt och fint! När jag bodde i lägenhet såg balkongen inte alls ut så där...
Min har varit mer vildvuxen än på nuvarande bilder, men den har alltid varit mer lik en trädgård än en balkong! Å jag kan lugnt påstå att det är väl ca 1 % som gör som jag...resten har prylförvaring eller klassiska balkongutseenden - bord och stolar och så någon enstaka balkonglåda med pelargoner, lobelia och andra klassiska sommarblommor.

CITAT
ps. har blivit kär i din katt, tror jag.
Lätt hänt när hon utnyttjar sin gulliga sida. Vid närmare eftertanke rätt lätt hänt även när hon använder sin mer diaboliska sida tongue.gif Som när hon är uppe på fågelburen för tionde gången på 5 min och bara lägger sig platt och avslappnad så man knappt får upp henne! Då är hon ett sött litet monster...
Margaretha
Åh så läckert! Får man fråga om du värmer upp balkongen på vintern för att kunna övervintra alla dessa underbara växter?
Min blomsterlönn dog i vintras, men mycket annat klarade sig. Funderar på att skaffa frostvakt till nästa vinter. Har du det?
Nutten
CITAT
Åh så läckert! Får man fråga om du värmer upp balkongen på vintern för att kunna övervintra alla dessa underbara växter?
Min blomsterlönn dog i vintras, men mycket annat klarade sig. Funderar på att skaffa frostvakt till nästa vinter. Har du det?

På sätt och vis. Sätter ut en värmefläkt som går på när temperaturen sjunker till tre grader, men nu i vintras gick den inte mycket. Hade nämligen isolerat balkongen med bubbelplast, dock inte överallt. Ville få in lite ljus i vardagsrummet också...så jag tog bara halva fönsterytan. Tror inte jag hade behövt någon värmefläkt överhuvudtaget om jag hade isolerat all fönsteryta. unsure.gif
Margaretha
Nej, det är ju inte alldeles enkelt att stänga ute allt ljus för de växter som framlever sina dagar i vardagsrummet heller. Det var ju intressant att det gjorde nytta fast du inte isolerat hela balkongglaset. Får grubbla på hur jag ska lösa det.
Jag har bytt växtslag på min inglasade i sommar. Eftersom det är en söderbalkong blir där ohyggligt varmt, så det blev stora problem med ohyra ifjol. Nu har jag gått in för lite exotiska växter. Afrikas blå lilja - håller på att slå ut just nu - nerium oleander, passionsblomma mm och dessa hoppas jag kunna övervintra där ute - tillsammans med min nya blomsterlönn - som för övrigt hade en etikett där det stod att det inte klarade lägre temperatur än +10 grader. Fast det tror jag är överdrivet förstås!
Nutten
Det där med blomsterlönnen är definitivt överdrivet. Min har det inte hänt ett dugg med fastän temperaturen har gått ner till två grader! Det är klart, jag har avlövat den inför vintertemperaturerna, så den inte ska behöva anstränga sig så mycket. På senvintern har jag sedan klippt tillbaka den och det hela fungerar utmärkt.

Jag känner också igen det där med ohyran! Min värsta fiende är spinnkvalster, för bladlössen går åtminstone att hålla efter för hand. Det gäller att vara uppmärksam, för de små krypen sätter igång tidigt på inglasade balkonger! Så brukar jag öppna upp i var ände på balkongen också, så det blir lite luftcirkulation. Ett annat tips mot det här med hettan (som ju skapar torr luft också) är att ha lite vattenväxter och sånt ute på balkongen. Vattnet avdunstar och bidrar med fuktigare luft - något som passar tropiska växter som passionsblomman ypperligt! För att sedan skugga mot den värsta solen så kan man utnyttja just klängväxter som levande gardiner.

Apropå passionsblomma så har jag två arter som har knoppar nu. Ska fotografera dem så fort de har slagit ut!
Sanna_G
Åhh det såg härligt ut!
Precis den inspiration jag behöver till mitt uterum!
tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon