Fru Frö
Har fram tills idag haft min pelargon i ett soligt fönster där den kommit igång ordentligt. Så idag tänkte jag att den skulle få stå ute i solen, lite små kyligt när det blåser, men jag ställde den i solen och efter ca 15 min så vissa blad lite ledsna ut så jag tog i den igen.....
huh.gif huh.gif

Hur ska man göra för att kunna ha dem ute dygnet runt framöver....? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Pelargoner som stått inomhus är inte vana vid sol och blåst utan de måste sakta vänjas ex. genom att man lägger på fiberduk över växten som skyddar, eller så ställer man växten skyddat och halvskuggigt när man börjar avhärda växten. (detta gäller för alla växter man odlat inomhus de måste vänjas vid nya förhållanden annars får de lätt skador).

Även om växten stått i ett jättesoligt fönster inomhus är solljuset väldigt många gånger starkare utomhus därför får även de växterna lätt brännskador.
nalta
mina pelargoner får då stå kvar inne ett par veckor till... sedan blir det försiktig tillvänjning under dagtid innan de får stå ute dygnet runt, tydligen är solen lika farlig som frosten och bränner bladen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon