Ella
Jag är på jakt efter en ljus klematis som kryper och klänger, så att jag kan använda den som marktäckare.

Platsen är ganska skuggig så någon alpklematisvariant vore bra. Jag fick iden från klematis love child men den verkar redan vara slut sad.gif

Finns det någn här som känner till c. white swan eller någon annan som trivs i sådana förhållande. Jag har sökt men hittar inget inlägg om den. Är den ny eller är den bara "dålig".
Christer i Falköping
En riktig pärla är det. Jag hade en på mitt förra hem, som jag saknar rejält. Hur den är som marktäckare vet jag inte, men den blir tät med åren, så varför inte. Min klättrade på en södervägg med vandrande skugga och blommade med mängder av blommor på våren. Dessutom kom det en period även mot slutet av sommaren. Man behöver inte beskära den om den inte ser risig ut. Men eftersom den blommar både på fjolårsskotten och årsskotten, får man ändå blommning av den. Jag kan bara rekommendera den.
Christer.
Ella
Det var ju trevligt att höra att den funkade bra för dig om så inte med de växtförhållande som jag funderar på!

Att den skulle kunna växa liggande i stället har jag fått från att Clematis macropetala 'Georg' E enligt E-plantas rekommendatoner kan växa så. Och white swan är ju också en macropetala, enligt skylten i affären.

Och enligt skylten på white swan så skulle den också kunna växa i skugga...

Får se om någon mer svarar
Christer i Falköping
Ja, skugga klarar den säkert och med tanke på hur kraftigt den växer blir den säkert bra som marktäckare. Men det har jag själv ingen erfarenhet av.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon