abborrmaster
21-01-2003, 21:52
Min otåliga hjärna funderar lite på grotider... Har sått lite olika citrusfrukters grotider... Jag har sått conquat (ellerhurdetnustavas) citron och grapefrukt... Grapefrukten grodde ju nästan på en gång! Och vilken ball groning oxå! Först en sprucken "ärta" och sen en relativt tjock stam med ett par kupade hjärteblad i som öppnade sej och där var redan en liten kvist i! Intressant! Gror alla citrusfrukter på detta vis och hur lång tid får jag vänta på de andra om jag inte filar slipar och djuicear dem?
Ingrid... Jag e taxam för svar hahaha.... Du kan ju sånt här eller hur?

/Simon
Jag såg ditt rop på hjälp
Nu är jag absolut ingen expert, men jag har själv ibland petat ner en kärna i nån blomkruka och plötsligt har de dykt upp. Riktigt hur lång tid det tagit vet jag inte men nån månad för Clementiner o.dyl. Har funkat rätt bra att peta ner i en blomkruka som redan är bebodd. Då blir det lagom vattnat och jag går inte och våndas ,ska det gro...
Mitt bekymmer har istället varit att de fått spinn lagom till de fått egen kruka och blivit ett par dm stora.
abborrmaster
22-01-2003, 21:00
ok, e det ett bra mått att följa för krukbyte i övrigt? Två dm? Jag har två pumpaplantor i en kruka och en är tv dm snart...
/Simon
Ingrid på Västkusten
22-01-2003, 21:37
Todeloo,
Om man tvättar fröna och torkar dem lite så påskyndar man ofta groningstiden. kan ju låta lit emotsägelsefullt, men det finns något som heter groningshämmande medel - och i fruktträds fall är detta ofta fruktköttet. nu är ju grape just ltie undantagen då den kan gro i frukten, men emellanåt så kan en ordentlig rengöring göra udnerverk plus man lockar itne dit mögel.
Tja - alltifårn en vecka till en månad. Vissa är mkt tacksamma att odla :-D dåd et bildas ordentliga stamamr på en gång. Prova på att bonsaia dem om Du vill - nog är ju ett citursträd i kruka inget anat är en gigantisk bonsai *LOL* men man kan ju göra mini mini om man vill.
Glada hälsningar ifrån ingrid
PS Citrusfröplanor är mkt tåiga - jag ahr ett gäng Poncirus snart två år gamla som jag bara stoppade ner i en kruka ;-) förutom de större fröplantorna då.
abborrmaster
22-01-2003, 21:49
OK... Juicebad och filing (

och tvättning...
Jaja, så jag ska altså inte behöva vänta allt för länge på citronen och comquaten?
jättetack för svaret!
/Simon
Ingrid på Västkusten
22-01-2003, 22:56
Njae - det var för passisarna inte citrusarna. LOL!
Ja kumquat borde komma snart då om detvar groningsdugliga och mogna frön Du satte - även citronen!
Hälsar ingrid
PS Kolla fluglarvspopulationen
Jag gör som Milla, stoppar ned fröer i andra krukväxters jord och glömmer bort dem. Säkert är grobarheten mkt sämre än om jag sått dem i såjord, hållt fuktigt osv, men å andra sidan - om alla mina sådder kom upp fick jag och maken inte rum i huset.
De som kommer upp anser jag vara mycket starka individer och de får egen kruka så snart jag upptäcker dem. I år ska jag prova att ympa på citrussorter (årsskott från köpeträd) på mina frösådda citrusar. De är små, så det lär bli svårt, men måste provas.
Ingen frösådd citrusplanta jag stött på har burit frukt, trots att vissa varit mycket gamla.
abborrmaster
23-01-2003, 13:45
Jag e så skraj för omplantering av små pluppar!!
Man ska ju inte gräva runt för då kan man pajja rötter och dra verkar ju livsfarligt!
Jag har nu en kruka med fyra chiliplantor i och en kruka med fyra paprika plantor i! Bör jag redan stöka runt o sånt?
/Simon
PS: kumquat har väl grobarhet om man tar dem ifrån frukten? Jag har väntat i tjugiofyra dagar!!!! DS.
Det finns både för- och nackdelar med att vänta med omplantering. När plantan fått sina hjärtblad (de första bladen som ofta inte liknar de som kommer sedan) är de lite veka och inte helt lätta att plantera om utan att skada den överjordiska delen av växten. Å andra sidan skadar man inte rotsystemet så lätt eftersom det inte utvecklats med förgreningar. När bladen efter hjärtbladen kommer är det lättare att skada rötterna, och att flera smågroddars rötter växt samman.
Håller man i ett blad och inte i stjälken brukar man kunna omplantera också minsta lilla grodd. Men det krävs lite pill och tid!
abborrmaster
23-01-2003, 15:24
CITAT (Cilla @ 23-01-2003, 14:36)
Det finns både för- och nackdelar med att vänta med omplantering. När plantan fått sina hjärtblad (de första bladen som ofta inte liknar de som kommer sedan) är de lite veka och inte helt lätta att plantera om utan att skada den överjordiska delen av växten. Å andra sidan skadar man inte rotsystemet så lätt eftersom det inte utvecklats med förgreningar. När bladen efter hjärtbladen kommer är det lättare att skada rötterna, och att flera smågroddars rötter växt samman.
Håller man i ett blad och inte i stjälken brukar man kunna omplantera också minsta lilla grodd. Men det krävs lite pill och tid!
okej då känns det som jag gjort rätt... Jag höll i hjärtbladen när jag omplanterade en paprikaplanta..
/Simon
Gunvor Nilsson
23-01-2003, 19:02
Vad är det för profilinformation du har lagt in Simon? Jag ser bara en liten ruta med ett rött kryss i och när jag högerklickar på den och vänsterklickar på egenskaper så får jag information att bilden inte är tillgänglig.
Nu ser jag dej igen - det är nog min dator som spökar!
abborrmaster
23-01-2003, 19:33
CITAT (Gunvor Nilsson @ 23-01-2003, 19:02)
Vad är det för profilinformation du har lagt in Simon? Jag ser bara en liten ruta med ett rött kryss i och när jag högerklickar på den och vänsterklickar på egenskaper så får jag information att bilden inte är tillgänglig.
vad praaaaatar du om

?
Om det e någon annan som tycker lika så ska jag reagera och dissekra problemet...

/Simon
jag ser dej simon
CITAT (abborrmaster @ 23-01-2003, 19:33)
CITAT (Gunvor Nilsson @ 23-01-2003, 19:02)
vad praaaaatar du om

?
Om det e någon annan som tycker lika så ska jag reagera och dissekra problemet...

/Simon
det var samma sak för mig i går kväll när jag satt hemma med modem din stora bild syntes inte bara en fyrkant med ett kryss. kan bilden vara för stor så att det tar tid innan den laddar ner ?
mvh pera
abborrmaster
24-01-2003, 09:53
hmmm hjälp! Pera, ser du hmm... det e NÅN annan som har en liten bild som signatur... Ja ja, om ni vill veta så är det jag som ligger på mage på en brygga med pimpelspöt i handen nedtjikande i vattnet. Och på kamerasidan ligger fyra abborrar (som baara sover).
/Simon
CITAT (abborrmaster @ 24-01-2003, 09:53)
hmmm hjälp! Pera
när jag tänker efter så är det nog så att datorn där din bild ligger hadde ett tilfälligt problem i går kväll.
abborrmaster
24-01-2003, 10:11
så den syns nu alltså?
föresten vet du att du har coolspot som avatar?
/Simon
Gunvor Nilsson
24-01-2003, 15:05
CITAT (abborrmaster @ 24-01-2003, 10:11)
föresten vet du att du har coolspot som avatar?
coolspot som avatar? Vilket språk - krekiska eller

?
abborrmaster
25-01-2003, 15:37
hehe.. Jag har sett nån i ett annat forum som också hade den SIGNATUR-BILDEN (för er som inte kan riktigt forumspråk haha... suck vad jag är datanörd) och då blev jag tokigt glad för den är ifrån ett spel som jag spelade när jag var jätteliten hos en kompis men den personen visste inte att den var i från det spelet! Sådetså! Och nu ville jag bara göra ytterligare research

/Simon
Gunvor Nilsson
25-01-2003, 16:16
Skönt att man inte är datanörd. Det verkar stört på något vis!
abborrmaster
25-01-2003, 16:29
jag är ofrivilligt datanörd haha.... Plupp inte alls föresten jag e bara smart och kan språket

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.