Full version: vildvin på balkong?
echo
Hej!

Jag har en balkong utan dess like, bor i ett terassbyggt hyreshus. Balkongen är ca 20 kvm stor, och "balkongräcket" består av en odlingslåda av betong, som jag försöker fylla med perenner och kryddväxter. Jag har en del krukor som jag också odlar i, bl a en vacker clematis som står i mitten och agerar "vägg". Det jag funderar över är om det går att odla vildvin i kruka? Jag skulle vilja ha något som ger vacker höstfärg...

Nu har jag börjat irritera mig så smått på den tråkiga betonglådan... visst, jag kan ställa krukor med växter framför, men det känns väldigt uppstyltat att fylla sex meter med odlingskärl på rad. Finns det någon lämplig perenn som kan hänga ner över kanten och dölja lite av det gråa?

Som sagt, jag är välsignad med såna odlingsmöjligheter på balkong. Nästa års planer är kanske ett litet miniväxthus för tomater, och någon pallkrage för grönsaker. Balkongen är nästan FÖR stor!! biggrin.gif Det är mycket yta att täcka för att få ett grönskande och lummigt intryck.

Tacksam för råd och tips! Tar frågorna igen...
* Går vildvin att odla i kruka?
* Perenn som kan hänga ner över kanten för att dölja betongen?

Balkongen har söderläge och finns i zon 5 (men motsvarar nog snarare zon 4)
MaryLou
Wow! För stor balkong! Vill du byta med mej? laugh.gif
Jag planterade vildvin i stor kruka på min balkong förra året, och det trivs jättebra. Jag bäddade in krukan ordentligt i mattor under vintern och det klarade sig fint. Nu bor jag i Stockholm, men jag tror att det vanliga vildvinet klarar sig upp till zon 5. Annars är sorten "Engelmanii" ännu härdigare. Har för mig att det blir ännu rödare på hösten än det vanliga.

Tyvärr är jag inget vidare på hängande perenner, kör bara med 1-åriga (buskkrasse, silvernjurvinda). Men det finns klematis som är mer buskiga och krypväxande tror jag. Kan du inte måla betonglådan? Vitkalka den?
echo
Åh, då ska jag definitivt testa vildvin!! Jag bor i hyresrätt, så jag vet inte om jag får måla på balkongen, men jag kan ju iaf fråga hyresvärden. Det kan ju inte bli tråkigare än det redan är... ;-)
kerstin z5-6
Hej hej ! perenner som hänger ner är tex Artemisia stelleriana -sandmalört ,Nån vinca minor kan du låta hänga med smile.gif finns även i gulbrokigt -Betonglådan borde ju isolera en del , och i innerstadsmiljö har man ofta en lägre zon smile.gif Så ditt urval av perenner bör vara stort
Syren går utmärkt att odla i kruka -finns många roliga småväxta
För stor det kan balkongen inte bli när du väl kommit igång smile.gif
Hälsar kerstin i Bodbysund smile.gif
echo
Javisst... för stor blir den nog aldrig, känns bara så just nu innan jag kommit igång ordentligt. Men med alla idéer och önskeväxter så kommer den nog att fyllas och bli för liten med tiden... fast det blir nog en kolonilott snart också. rolleyes.gif

vinca minor har jag funderat på, så det blir nog lite sånt.

Kerstin, Bodbysund... mot Burträsk? Jag är Skelleftebo... isåfall är vi ju nästan grannar biggrin.gif
kerstin z5-6
japp ! mot Burträsk -Du får komma på växtmarknad den 13 juni på hembygdsområdet -vi har forumträff för de som vill efteråt .Middag på Värdshuset till självkostnadspris
Du kanske gillar Blomsterlönn? de är fina i stor kruka på balkong -I så fall kan jag ta med en till dej om du vill ha smile.gif
Hälsar Kerstin /schyssta lökar
grodchen
Apropå att måla på betong: inte en bra idé. Färgen _kommer_ att flaga. Dessutom så kan betong faktiskt vara fin! Det ger ju en neutral bakgrund till blommorna så att de syns bättre! När du fått tag på fina växter som kan hänga ner över kanten så blir det säkert jättebra. Är dålig på namn på perenner, men vildvin eller en tålig murgröna kanske skulle passa? Om du inte kan förlika dig med din balkonglåda så kanske du kan ge den en fasad av trä? Det ska gå att göra utan att borra (hänga det på kanten av krukan?)

En mycket avundsjuk ägare till en 5 kvm trång balkong med betonggolv målat i rött och vitt (olika lager)
Eva i Norrköping
Gulbladigt penningblad föreställer jag mig borde bli vackert! rolleyes.gif
MaryLou
Nä måla betong kanske man inte ska göra..tänkte inte på det ju..Däremot såg jag något väldigt snyggt när jag återigen bläddrade i nyutkomna boken "Cityodling". Där finns en bild på en balkong som har en likande jättebalkonglåda i betong som jag föreställer mig att du har - och den har de klätt framsidan på med ett långt, tunt bambu-jalusi. Attans smakfullt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon