Posse

Går det att redan avgöra vad som växer från roten på bilden ovan? Kan det vara av äpplesläktet? unsure.gif

Roten, som jag förmodar är avsliten någonstans ifrån, sticker upp ur/vilar på marken där en grävmaskin schaktade för ca 1½ månad sedan.
amaira
Eller är det körsbär tror du? Surkörsbär, de kan skjuta riktligt med rotskott. (ja, de söta fågelbären också)

Vad det är är, så lär de nog inte bli så gamla. De kommer upp av den kraften som ännu finns bevarad i roten, men när den tar slut, så vissnar de ner och dör. är min gissning.

tror inte att den där stora roten har förmågan att hinna bilda små fina rottrådar för att ta nytt fäste.

såhär ser mina äppelfröplantor ut idag, de som själövsått sig i år

inte lätt att se från bild

kram/amaira
andersen
Posse Jag gissar på al, men jag kan ha fel det har hänt förut.
Posse
CITAT (amaira @ 21-05-2004, 14:56)
Eller är det körsbär tror du? Surkörsbär, de kan skjuta riktligt med rotskott. (ja, de söta fågelbären också)

Vad det är är, så lär de nog inte bli så gamla. De kommer upp av den kraften som ännu finns bevarad i roten, men när den tar slut, så vissnar de ner och dör. är min gissning.

tror inte att den där stora roten har förmågan att hinna bilda små fina rottrådar för att ta nytt fäste.

såhär ser mina äppelfröplantor ut idag, de som själövsått sig i år

inte lätt att se från bild

kram/amaira

Det (okända) fortsätter växa från de där rötterna - de är väl förmodligen ännu "anslutna" någonstans. rolleyes.gif

Du skrev om "äppelfröplantor"... menar du plantor från kärnor? unsure.gif
lena:-)
amaira......fröplantor? ohmy.gif
Jag har massor av smågrönt i gräsmattan under äppleträdet. Jag trodde det vara nån form av rotskott, går och rycker upp dessa oroligt och undrar om det inte stjäl näring från trädet rolleyes.gif
Är det fröplantor så..tja ..du sa att dom vissnar ner efter ett tag, å jag klipper med gräsklipparen emellanåt.....var för oroa mig smile.gif

man lär så länge man läser odla.nu wub.gif
alex
Jag är 99% säker på att det är någon sort av körsbär.

Jag har sett skott som ser exakt ut som detta och det var körsbär.

Titta även på stammen som skotten skjuter upp från, det ser ut som en körsbärsstam, inte sant?

Om du vill vara 100% säker om det är körsbär eller inte så kan du ta ett blad från något körsbärsträd, och jämföra med dessa blad.

Men jag kan nog garantera att det är det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon