Full version: "Rakborste"
Alsterolle
Just utsprungen - en "rakborste" som hustrun fått efter sin mormor. Det skulle vara kul att veta vad denna egentligen heter!

Hoppas

Olle
Åsa, mälardalen zon 2
Bollilja Scadoxus multiflorus (gammalt namn Haemanthus multiflorus ) även känd under namnet målarborste.

http://images.google.se/images?q=Scadoxus+...le-s%C3%B6kning

Min tuva brukar blomma i feb-mars men efter en flytt har den hamnat i mörkare fönster så den har nyligen börjat spira. Det är en ganska tacksam och lättodlad växt. Äldre plantor brukar vissna ner på hösten och då låter man dem bara vila och växten hålls torr så man behöver inte vattna. Dyker det upp små skott runt växten på våren-sommaren så brukar jag plantera dem i en separat kruka för de unga skotten brukar inte vissna ner så de sköts under hela året här hos mig.
Alsterolle
Åsa!

Ett tack från oss i Karlstad. Kul att så gamla växter fortsätter att gädja generation efter generation. "Målarborste" passar helt klart bättre med tanke på den fina färgen.

Ett "väggsmycke" som tack för hjälpen:

Olle&Viola
Pia mitt i Skåne
Vilken tjusig mormorsväxt.
Den finns ju med i gamla krukväxtböcker så den var kanske vanligare förr.
Själv har jag elefanttunga - Haemanthus albiflos - med tillhörande småttingar. Är det någon av er som är intresserad av att byta?
Googlesökning på Haemanthus albiflosbilder
Boel z4
Hur gjorde du den sökningen? Kan man markera i Google att man bara vill ha träff på bilder?
Fenja
Ja, Boel, det kan du, du klickar bara på ordet bilder ovanför sökruntan...
Mvh
Fenja
annchapanncha
Det är verkligen en mycket tacksam och lättskött krukväxt. Vi har haft en i vår familj sedan 50-talet. Och gett bort en hel del som varit till glädje för dem. Min mamma trodde från början, då på 50-talet, att det var nån slags orkidee....så när den blommade efter ett lååångt tag så fattade hon ingenting, och sen har vi försökt få reda på vad den heter. Och nu i dessa cybertider kan man få reda på allt....eller hur??

Dom får nästan aldrig ohyra. Och bladverket är väldigt dekorativt.

Jag är mycket glada för dom som jag har.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon