hejhej
funderar litet.... hur mkt av solstrålarna tränger eg igenom glaset i ett växthus?? jag menar hur känsliga är EGENTLIGEN växter som stått "hela våren" bakom glas och sedan skall ut i "luft och ljus" ?? har inte funderat så mkt på detta förr, utan bara ställt ut de plantorna utan större åthävor...kanske har jag bara haft tur som sluppit solbrända växter eller så kommer det sig av att de hamnat i skuggan kanske....?
plantor inifrån huset solvänjer jag ju givetvis, men som sagt, de som kommer från växthuset har jag inte tänkt på... :/
mvh kicki
TeliaNet
21-05-2004, 06:51
glaset släpper i genom all elektromagnetiskstråling, den har dock lite dämpning.
om jag fattat det hela rätt så ska du alltså ta ut växter från växthuset och sätta under bar himmel? -inga problem alls.
hejhej
oh, det verkar ju himlans trevligt!! men för säkerhets skull kan man ju ge dem någon tid i vandrande skugga....
lattjo eg att man under lång tid kan göra saker utan att "tänka" och det fungerar men så när man helt plötsligt kommer igång att fundera på varför man gör som man gör så upptäcker man att man inte har en aning...hihih
mvh kicki
hej
i en bok läste jag idag att ca 80% av solljuset tränger igenom glas. förutsatt att det är helt rent. jag minns nu inte vilka av de olika sorters strålarna som filtrerades bort, men det är ju en fingervisning.. om det stämmer!
/kicki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.