Hej Bettan,
Kul att du hittade sortnamnet!
Man måste inte byta gräsmattan mot något annat, men det är det bästa man kan göra för träden och resultatet i ökad växtkraft syns på en gång, och i längden ger det träden ökad friskhet. Under dess krona kan man så
- ettåriga gröngödslingsväxter som honungsfacelia, bovete, blodklöver mm Finns som fröblandning i handeln. Baljväxter är också bra, om man slår ned dem i backen innan de vissnar.
- perenna växter som ger mycket tillbaka till trädet i form av näringsupptagning från djupa rötter eller bra grönmassa som myllas ned, t ex lupin.
Alternativet är att ta upp grunda rabatter i trädets dropplinje eller utanför (där krongrenarna slutar) där man odlar vad som helst och gärna räfsar runt lite varje år. Dit söker sig rötterna.
Andra förbättrande åtgärder om man inte vill gröngödsla under hela eller delar av ytterkronan eller ta upp någon rabatt i trädets närhet är att
- upphöra med gräsmattegödsel. Denna är felkomponerad för trädens behov. Gödsla med häst-, får eller kogödsel istället.
- låta löv ligga under trädets krona från höst till vår. Detta ökar mikrolivet i jorden om inte gräsmattan är för tät.
- låta gräsmattan vara gles, mossig och risig under och invid kronorna. Kompakt, frisk gröe-gräsmatta tar syret som trädens rötter behöver och täpper dessutom till.
Med unga träd brukar jag hålla hela området under kronan öppen de första 5-10 åren. Där lägger jag löv, räfsar runt en gång per år, ger lite kogödsel och sår gröngödslingsväxter (ser ut som tufsig och frodig ängsblom). Efter en tid flyttas näringsupptagningen ut i rötterna som ligger en bit utanför stammen, och då sätter jag något intressant perennt där, i år satte jag myntor. Samtidigt utökar jag cirkeln där gräs tas bort och löv/kompost/gödsel läggs på. För varje år planterar jag lite mer kring stammen och vidgar cirkeln med gröngödsling något.
Det här är ytterligare ett sätt om man vill kunna springa runt under kronorna på något som liknar lågklippt gräs: Halm. Orkar man inte ta upp svålen under ett stort trädet krona så kan man lägga på ett rejält lager, eller ett rejält tjockt lager löv eller bådadera.