Elihe
Har förmodligen detta äppelträd i min trädgård. Ett fantastikt träd på många vis. Ceriserosa blommor , röd ved o röda kärnor o cerisa stänk på bladen åtminstone nu i utspringet. Frukten är god o också lite rödfärgad i köttet. År det fler som har detta träd? vad kan ni om det? Var kan det köpas?
MVH
biggrin.gif
Cilla
Hej Bettan - om du inte får svar här, ställ frågan på www.svepom.com!
Elihe
Hej Cilla!
Var inne o kikade lite där. Har fått reda på att det heter Aldenhams purpuräpple. Ger frukt vartannat år vilket stämmer med min lilla skönhet. Nu har blommbladen fallit men löven är fortfarande lite rödfärgade.
Du som kan så mycket om träd , Cilla. Vär inne på fruktträdstipset o läste. Måste man gräva bort gräsmattan under äppleträden? Blir ju ca 4-6 m i diameter barmark. Vad kan ha där isådana fall som inte förstör trädet? Som du förstår så kan jag inte mycket men är villig att lära
MVH
smile.gif

Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting
Oscar Wilde
Cilla
Hej Bettan,
Kul att du hittade sortnamnet!
Man måste inte byta gräsmattan mot något annat, men det är det bästa man kan göra för träden och resultatet i ökad växtkraft syns på en gång, och i längden ger det träden ökad friskhet. Under dess krona kan man så
- ettåriga gröngödslingsväxter som honungsfacelia, bovete, blodklöver mm Finns som fröblandning i handeln. Baljväxter är också bra, om man slår ned dem i backen innan de vissnar.
- perenna växter som ger mycket tillbaka till trädet i form av näringsupptagning från djupa rötter eller bra grönmassa som myllas ned, t ex lupin.

Alternativet är att ta upp grunda rabatter i trädets dropplinje eller utanför (där krongrenarna slutar) där man odlar vad som helst och gärna räfsar runt lite varje år. Dit söker sig rötterna.

Andra förbättrande åtgärder om man inte vill gröngödsla under hela eller delar av ytterkronan eller ta upp någon rabatt i trädets närhet är att
- upphöra med gräsmattegödsel. Denna är felkomponerad för trädens behov. Gödsla med häst-, får eller kogödsel istället.
- låta löv ligga under trädets krona från höst till vår. Detta ökar mikrolivet i jorden om inte gräsmattan är för tät.
- låta gräsmattan vara gles, mossig och risig under och invid kronorna. Kompakt, frisk gröe-gräsmatta tar syret som trädens rötter behöver och täpper dessutom till.

Med unga träd brukar jag hålla hela området under kronan öppen de första 5-10 åren. Där lägger jag löv, räfsar runt en gång per år, ger lite kogödsel och sår gröngödslingsväxter (ser ut som tufsig och frodig ängsblom). Efter en tid flyttas näringsupptagningen ut i rötterna som ligger en bit utanför stammen, och då sätter jag något intressant perennt där, i år satte jag myntor. Samtidigt utökar jag cirkeln där gräs tas bort och löv/kompost/gödsel läggs på. För varje år planterar jag lite mer kring stammen och vidgar cirkeln med gröngödsling något.

Det här är ytterligare ett sätt om man vill kunna springa runt under kronorna på något som liknar lågklippt gräs: Halm. Orkar man inte ta upp svålen under ett stort trädet krona så kan man lägga på ett rejält lager, eller ett rejält tjockt lager löv eller bådadera.

Elihe
TacK Cilla!
Mina träd är gamla, kanske redan från slutet 40-talet. Gräsmattan under består mest av ogräs o mossa o jag gödslar inte mer än att jag låter gräsklippet ligga kvar. Bredvid det ena trädet som tyvärr har fått svamp ( en ticka-liknande sak växer ut från en av huvudgrenarna) har jag lagt trädgårdslandet, det kanske inte inte är så bra, men det är ju mycket öppen jord där. Ska fundera på om jag orkar gräva upp runt om. Det där med att låta löven ligga kvar lät ju inte heller så dumt.
MVH
rolleyes.gif
Cilla
Hej,
Ett grönsaksland vid trädens rötter som man inte djupgräver i eller starkgödslar kan vara bra för träden. Det är mycket värre med garageuppfarter, stenplattegångar mm.

Tickor finns det många av, och de allra flesta är tecken på kraftig försvagning i trädet. Det som stickor ut av tickan är fruktkroppen, i övrigt finns mycelet i veden - olika stort beroende på tick-sort. Vissa lever i redan försvagad ved, andra går in också i frisk ved, men alla tickor försvagar veden. Brukar vara gott tecken på att det är dags att sätta ett nytt fruktträd som så småningom får ta över det gamlas roll.
Elihe
Får fundera på det.Väldigt bra sida-frukträdtipset. Har varit inne o läst lite mer där. Du har nog rätt i att jag får fundera på ett nytt träd- har du tips på bra o goda sorter. den Som är angripen tror jag är en Signe Tillish, sen har jag förmodligen Oranie o Gyllenkriks Astrakan O ett Ingrid Marie som ska bort. Har kräfta. Går det att behandla?
MVH
unsure.gif
Cilla
hej Bettan! Saxar ur titigare mailsvar jag skrivit om hur man behandlar kräftsjuka träd.

Förr renskar även arborister kräftsåren. Numera vet man genom forskning i England att den är systemisk, dvs lever i hela växten, och vi som tidigare renskar så det blödde i fingrarna har slutat med det. Varje renskärning är att öppna en ny snittyta i kambiet, dit sporerna söker sig. Träden försvarar sig mot kräftan genom egen övervallning och inre försvarssystem, som störs av mänsklig renskärning.

För att trädet ska stärkas och så gott det kan försvara sig mot kräftans angrepp samt den minskade grenmassa det innebär, ger gröngödsling bäst resultat. Detta görs genom att man i hela rotområdet eller i de mest vitala näringsupptagande delarna tar upp grässvålen eller vad som finns där, lägger kompost, löv, lite brunnen kogödsel där och sår i gröngödslingsväxter. Viktigast är att öppna i kronans dropplinje, dvs i marken där krongrenarna slutar och en bit utåt. Har du redan rabatter där är det bra. Upphör med all konstgödsling av rabatter och gräsmatta i trädets närhet, det har fel sammansättning för träd och ökar kräftans chans i trädet.

Att vända grässvålen runt trädet ökar avdunstningen av jorden, vilket ger tidigare start för träd som står i alltför våt jord och därmed stärker dem mot barksprickor på våren som kräftan sätter sig i. Gräs är näst stenplattor, asfaltering mm ett dåligt ytunderlag för fruktträden. Det snor syre, kompakterar, täpper till avdusntingen från blöta jordar och kräver skötsel som är helt motsatt trädets behov av ökad mull (att få behålla lövmassa på marken), utöver gödningen som för träden är förkastligt. Kogödsel är bra, och fungerar hyfsat även för gräs.

Körsbär, prydnadskörsbär och andra kutiverade prunus eller sådana som står på gränsen av den zon de klarar får lika lätt kräfta som vissa äppelsorter

Har man kräfta i trädgården måste man ha god trädhygien (som vi trädvårdare kallar det). Sekatör och såg får inte gå från ena växten till den andra utan decinfecering. Beskärning av kräftssjukt endast torra dagar under JAS, dvs juli, augusti, september. (En växtskyddsexpert i Sverige har på senare tid hävdat att kräftsjukt ska beskäras andra tidpunkter men vi som jobbar med träd har inte övertygats av hennes underlag och därför gäller torra dagarunder JAS fortfarande...)

Om det unga fruktträdet står i styv lerjord eller i sank mark skulle jag flytta det till ett torrare ställe och då plantera det på kulle. Körsbär vill gärna ha sandblandad jord men samtidigt får det inte vara för torrt. Om det står i normalt lerig jord kan du öppna grässvålen i ett område runt den, plantera något och därmed öka avdunstningen, mask- och mikrolivet vid rötterna. Du kan också jordförbättra runt trädets nuvarande rötter genom att gräva upp ett område runt rötterna där du blandar befintliga jorden med grovt grus och grov sand samt löv. Näringsupptagningen på prunus är normalt ytlig, från 5-30 cm ned i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon