lisselbo
20-05-2004, 20:34
Läste här på forumet om nå´n som brukar toppa purjolöken när den är ca 6 cm för att den ska bli kraftigare.
Kan man göra det med salladslök oxå?
Salladslöken jag har sått är väldigt tunn och ca 6 cm hög.
Jag har sått den ute i pallkrage, har haft fiberduk över men har nu lagt över gamla fönsterramar med plast istället.
mvh Marie
Hmmm...det kanske funkar att få den kraftigare genom toppning (vet inte). Men annars är ju vitsen med just salldslök att den är precis så späd och primörartad som den är så här års , tycker iallafall jag
Unn
lisselbo
20-05-2004, 21:38
Men den påminner mest om kinesisk gräslök
Men när sådde du då? Att vara skördbar salladslök såhär års i hemmaträdgårdarna är väl ovanligt?
Fast jag undrar också om din ursprungliga fråga, blir den (och purjolöken oxå) kraftigare om man toppar? Skickar frågan vidare....
Unn
lisselbo
20-05-2004, 22:09
jag sådde den i slutet av april, för tidigt?
mvh Marie
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2004, 22:27
Runåbergs har bra och detaljerade odlingsbeskrivningar på nätet och enligt beskrivningen så ska sallatslök klippas till 6cm under förkultiveringen för att ge stadigare plantor.
Här är kopia på odlingsråden från Runåbergs:
Salladslöken kommer från Mongoliet och det inre av Sibirien och är minst lika vanlig i hela Asien som gul lök är hos oss. Den bildar fingertjocka, vita lökar med lång hals utan någon rund, uppsvälld lök vid roten hur länge de än växer. Bladen, som också ätes, är mörkgröna, rörformade och mellan 15- 75 cm långa, oftast 30-40 cm. Smaken på dessa lättodlade lökar är utsökt och påminner om ett mellanting mellan purjolök och vanlig gullök. I Wales kallas den ’fattigmans sparris’ och är så mild på våren att alla kan äta den rå. Senare under sommaren blir den tydligare i smaken. Salladslöken vill ha samma förhållanden som purjo och är mycket köldtålig. Några sorter är perenna i hela landet. De delar sig och ger varje år nya lökar. Man förökar flerårig salladslök som gräs- lök, genom delning av rotklumpen. Men man bör för friskhetens skull, fröföröka den efter några år. Salladslöken är frisk och angrips mycket sällan av insekter. Den växer gärna nära morot, kålväx- ter, rödbetor och sallat, men ogillar bönor och ärter. Se också under gullök och purjo för råd.
SÅDD: Så fröna 1 cm djupt, inomhus eller i drivbänk, ensamma eller i grupp, i mars - april om du vill ha stora och tidiga plantor. Klipp bladen till 6 cm under förkultiveringen. Plantorna blir stadigare då. Plantera ut dem när frostrisken är över. Vid direktsådd på friland, som är vanligast, sås fröna i omgångar från det att jorden reder sig fram till mitten av juli. Det går också att så på hösten, i september och låta småplantorna övervintra för att få en tidig skörd året därpå. Vätan är största hotet.
AVSTÅND: Håll ca. 2 cm mellan plantorna vid radsådd och 20-40 cm mellan raderna. Är de sådda i grupper, bör det vara 15-20 cm mellan dem. Håll noga efter ogräset. Lök gillar inte konkurrens. Att bränna med gasollåga strax innan löken spirar är ett enkelt sätt att få bort de tidiga ogräsen.
SKÖRD: Salladslöken, som är ganska okänslig för frost, skördas långt in på senhösten och är bland det första att skörda på våren. Hela löken dras försiktigt upp så snart den nått ätbar storlek. De tidigast sådda och utplanterade lökarna blir nästan lika tjocka som purjo och kan förvaras på samma sätt. Men de håller sig bäst om de får stå kvar i jorden och det är bara mitt i vintern, då de fryser fast, som man inte kan njuta dessa delikatesser.
Tack, tack Åsa - du sitter inne med guldupplysningar som vanligt :-)
*Lägger äntligen Runåbergs till favvolistan*
Elisabeth-Västkustkolonisten
21-05-2004, 08:14
Purjolöken toppar jag ju alltid, minst 2 gånger. Vissa salladslökar toppar jag med. Jag har en sort ( från Tyskland och kallas för salladspurjo där) som jag klippar av flera gånger och andvänder i salladen el. matlagning. Sedan växer den ut igen.
Elisabeth
lisselbo
21-05-2004, 14:47
tackar, tackar Åsa för ditt kanonbra svar, nu vet jag vad jag ska göra.
Stor jordig kram från
Marie
lenagbg
21-05-2004, 16:24
när ska man plantera om salladslöken ???
Ingrid på Västkusten
21-05-2004, 20:55
Plantera om? Beror på när sådd och hur stor, snart skulle jag säga i alla fall :-) ut med dne på friland i alla fall!
Hälsar ingrid