Full version: Älg äter träd
kjell_sole
Hej på er.
Jag har två äppleträd och ett plommonträd. Varje år på hösten får jag besök av en älgfamilj som raserar mina träd. De går inte att skrämma bort, har kastat stövlar, sopborstar mm på dem men icke.
Några förslag från någon som vet hur man tacklar detta problem vore tacksamt om ni svarar.

Kjell wink.gif
Cilla
Älgar använder ibland träd för att klia sig eller träningsstångas med dem. Trist när det sker med de träd man bryr sig om!

Har du provat att hägna in träden med stolpar + hönsnät 50 cm ifrån, ca 1 meter högt? Ibland räcker det för att de ska välja annat ställe att klia sig på, och man kan fortfarande nå träden hyfsat lätt.
Betty
Vet inte om detta funkar på älg men jag skulle nog försöka om jag var du...
Halt
Viltstopp
från Bayer. För avskräckning av vilt i skogsplanteringar, på trädgårdsväxter och i jordbruksgrödor.
finns att köpa på bl.a. Obs!
Sprayflaska. Innehåller Nejlikolja 3g/l, Citrongräsolja 3g/l, Ylang-ylangolja 3g/l och Guajakträolja3g/l.

Hade ett fint litet äppelträd förrut som blev en liten munsbit för en älgko och hennes kalv, de passade på att smaska i sig ett körsbärsträd också när de ändå höll på... Jag kände inte till detta medel den gången tyvärr... sad.gif
MariaS
Jag har några små kelegrisar. Det vill säga två moderlösa kalvar, som på egen hand har lyckats överleva vintern.
Dessa kalvar är handtama och äter potatis ur mina händer, men är det något dom aldrig får så är det äpple!
Äpplen lockar till sig Älgarna på hösten. De kan äta äpplena tills de blir fulla!
Äpplena jäser nämligen i deras magar, vilket kan medföra att de blir aggresiva. - Dåligt ölsinne, hi hi -
För att hålla mina bebisar borta, blandar jag en del cayenepeppar, en del hjorthornssalt och en del matolja. I blandningen doppar jag remsor av gamla T-shirtar, som jag knyter fast i träden.
(Tittar just ut genom fönstret och där står de) wub.gif wub.gif wub.gif
Verkan av denna blandningen håller i ca 3 månader.
När äpplena är borta och saven börjar sjunka kommer nästa delikatess för älgar, mjuk bark.
Eftersom älgar saknar framtänder, så sliter de av topparna på grenarna för att kunna mumsa i sig den goda barken och saven innan vintern kommer.

Jag måste erkänna att jag älskar mina bebisar Olga och Knut och gör vad jag kan för att de ska överleva utan sin mamma, så jag har helt enkelt tillverkat en matho en bit in i skogen, där de får potatis och kraftfoder.
När de kommer fram på gården, är det bara för att få prata en stund och bli kliade på halsen.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon