Kom hem efter att varit bortrest en vecka och ser att den inte mår bra och bladen vitnar. Här har jag toppat, avhärdat och pysslat om den och så lägger den bara av. Otacksamt

Kan det ha varit för kallt fast vi inte haft frost? Kan jag dra upp nya plantor och hinna få dom i blom? Torvan
Åsa, mälardalen zon 2
21-05-2004, 09:14
Är bladen vita och pappersaktiga så brukar det betyda brännskada, du kanske inte avhärdade växterna innan du satte dem soligt.
miaadner
21-05-2004, 10:35
Det vita och pappersaktiga känner jag igen från mina kantlobelia. Jag avhärdade men lät dom nog inte stå i så mycket direkt sol innan jag planterade ut dom och jag tror nu att dom blivit lite brännskadade.
Dom ser ju rätt tilltufsade ut måste jag säga, men kan dom ta sig, trots brännskadan eller är det lika bra att köpa nya plantor? (snyft -är allt jobb med frösådden förgäves nu?)
kerstin z5-6
21-05-2004, 12:35
Det kommer nya blad för det mesta -har man avhärdat lite sådär-o inte haft så långe i sol -så händer detta .men det brukar gå bra om de slipper frost
Eva i Norrköping
21-05-2004, 17:58
Mina brukar ofta bli lite tilltygade när de flyttar ut i den hårda verkligheten...men de tar sig så småningom och efter ett tag kommer så mycket nytt grönt, och blommor!

Skönt att höra! Var lite rädd att jag måste börja om. Börjar faktiskt tycka att det är färdigsått för i vår! Dags att sätta fram dom stackars tynande krukväxterna i ljuset innan dom ger upp... Torvan
Vet inte var du bor, men jag bor i Sthlm Syd. Och har inte ens sått mina ipomoeror ännu. Vi hade frost i förra veckan och frostvarning natten till idag. Men imorgon ska jag peta ned fröna! Och de brukar hinna upp och blomma även om man är sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.