Full version: Tulpanlökar..
netagbg
Undrar .. hur gör man med utblommande lökar som man har i rabatten? Jag vill sätta dit annat nu.. o har inte plats för dom längre.. Vore ju bra om mab kunde använda dom nästa år igen..

Mvh. neta ;-)
azofia
Låt de vara. När bladen vissnat ner något kan du klippa av dem. Gör det dock inte tidigare för näringen i bladen måste gå ner i löken så den orkar blomma igen nästa år. Det ser lite tråkigt ut ett tag men det kan man leva med.
Sen kan du så ettårsblommor ovanpå dem. Du behöver alltså inte ta upp tulpanerna.
Förra året sådda jag buskkrasse ovanpå mina tulpaner, det blev jättebra. Glöm inte att gödsla lite bara med lämpligt gödsel så att jorden inte blir helt urlakad.
Lycka till
netagbg
Tack för tipset... fast det jag undrade var egentligen hur förvarar jag tulpanlökarna under sommaren då jag tänker ta bort dom o. sätta perenner i rabatten istället.. tänker ha lökarna på annat ställe i höst.. om det går att översommra dom tills vidare..

Mvh. neta smile.gif
azofia
Jaha... då förstår jag smile.gif
Det bästa vore väl om du vet var du vill ha dem så kan du plantera om de när de blommat över för säsongen. Då behöver du inte vänta på att blasten ska vissna, låt den vara kvar och gräv ner löken som vanligt på det nya stället.
Om du inte vet var du ska ha dem så skulle jag rekomendera att du planterar dem i en stor kruka (beroende på hur många det är kanske du får ta flera) och gödsla lite granna. Låt sen krukan stå utomhus och se till så att det inte torkar ut allt för mycket.
netagbg
Tack.. det får bli en kruka så länge.. eller en bergskreva med jord.. Hur som helst så ska dom stå i jord över sommaren.. om jag förstår rätt.. biggrin.gif

Mvh. Neta smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon