Betty
Hjälp, mina klematisbebisar har knoppar redan! ohmy.gif
Jag satte mina barrotade klematisar i tvåvånigs mjölktetror för en vecka sedan. De har växt till sig riktigt bra och de flesta är nu 20-25 cm höga.
Idag upptäckte jag att de har knopp allihop, Marmori, Multiblue, Piilu, Romantika, Valge Daam Viola och Rooguchi. De har bara hunnit få 2 -3 bladpar var, måste jag knipsa av dem...? unsure.gif
kerstin z5-6
nej !Vaalge d o romantica blommade fint hos mej , fjolårets nyköpta rötter) , sen tog jag av dem lite -de blommade igen o har nu i vår kommit upp o lever bara fint -man kan inte halshugga såna skönheter -Viktigare då är bra plantering smile.gif
Betty
Tack för ditt snabba svar Kerstin! smile.gif Vad skönt att höra att jag inte behöver knipsa av dem! Du säger att "sen tog jag av dem lite" - menar du direkt efter blomningen? Hur länge står blommorna? Jag har ingen klematiserfarenhet sen tidigare som du kanske märker... rolleyes.gif
Planteringen ja, jag har inte satt ut dem ännu, väntar till efter nattfrostrisken är över. Har tänkt ha dem i en pallkragerabatt bestående av pallisar efter varann mot en tegelvägg i väster, så de får eftermiddags- och kvällssol. Har tänkt mig armeringsmatta fäst i stolpar som klätterstöd. Vad ska jag ha för jordblandning?
:-)INKA
Hejsan ...min clematis har också knoppar...Nelly Moser...
Har inte heller planterat ut den och undrar hur jag ska gå tillväga då tid är.

Sett och hört att man ska använda sig av benmjöl men vet ej säkert
Hur djupt vill de stå?
Näring?

o.s.v

Nyfiken på allt vad gäller clematis

Hälsn // INKA
kerstin z5-6
Benmjöl är bra gödning , grus närmast rothalsen har jag , de verkar gilla det -annars vanlig välgödslad rabatt jord -De blommade i ca en månad .Då tog jag av dem enl tripp trapp trull metoden -några rankor jättekorta , nån fick vara lite längre .Jag fyllde på jord i krukan,medan de var kvar i den , lite eftersom -utifall de skylle vara ympande -svårt att se på estländarna tycker jag ...
Om man gör så bildas nya rötter ovanför ympen o de överlever lite lättare har jag lärt mej nånstans ...
Ett par blommor kom i alla fall under hösten-

Clematis som växt på sig blommar väldigt länge , fast här uppe ser vi oftast bara blommning nr två, dvs på årets rankor .Mina brukar frysa ner totalt - o få börja om
Nu talar jag om de storblommiga, o inte alpina eller integrifolia eller andra örtartade clematis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon