Full version: Växtval
kristian
Planerar ett rododendron-land i en mycket skuggig del av min trädgård och behöver hjälp med namn på några andra växter som skulle kunna passa in i planteringen. Har själv funderat på ormbunkar och treblad. Jag letar också efter en marktäckare, helst inte med blanka blad.

Kristian i Göteborg
Åsa, mälardalen zon 2
Växter som kan passa som marktäckare och som trivs i skugga och som inte är allför blanka är: daggkåpa, Waldsteinia, plister, sockblomma, lungört, myskmadra

Här kan du hitta fler tips på växter som kan växa i skugga:
http://www.odla.nu/artiklar/skuggra.shtml
azofia
Astillbe gillar skugga. Funkior gillar väl också skugga om jag inte minns fel (vilket jag säkert gör...)

Nu fattade jag inte riktigt om du ville ha marktäckare endast som trivdes i skugga eller om du ville ha tips på skuggälskande växter överhuvudtaget? Sitter på jobbet och är helt degig i huvudet så ev missuppfattningar är bara mitt fel biggrin.gif
Anita S
I och med att du nämner rhododendron, så antar jag att hela rabatten kommer att vara lite sur, torvblandad. Trillium; treblad passar ju utmärkt. Andra växter som passar är Hosta, Meconopsis betonicifolia (blå bergsvallmo), hundtandsliljor, olika Dicentra (hjärtan), sippor; blåa, vita och gula. En lunddocka; Glaucidium palmata, julrosor. Hyllomecon japonica är bedårande vacker, har dock kort blomning. Julrosor; Helleborus, passar också. Kanske en höjdare, Silverax; Cimicifuga eller en annan höjdare Thalictrum rochebrunianum. Gör rabatten stor och sätt dit ett träd eller två, förslagsvis Katsura som på hösten doftar gott, som pepparkakor.

Lycka till!
Eleonor
Hej! jag har också funderingar på en "rhododendronhörna". Där hade jag bla. tänkt klämma in ett par amerikanska blåbärsbuskar, förutom en del andra växttips jag fått här på detta inlägget från er. smile.gif
Tesa
Marktäckare som gillar skugga ....Tiarella..spetsmössa (finns jätteläckra...), rosenplister och vintergröna...

Nu vet jag inte var du bor i landet men bor du någorlunda bra till så ....vaxklocka...en höjdare...härdig till zon 2 tror jag men jag har klarat min i lerjord iallafall en vinter här...och så kan jag ju lägga till ..som alltid rolleyes.gif - läkemalva...en höjdare som trivs i skuggigare lägen också....

....så kan man ju läsa inlägg ordentligt också... unsure.gif så hade jag vetat att du bodde i Gbg..... rolleyes.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (kristian @ 21-05-2004, 15:20)
Planerar ett rododendron-land i en mycket skuggig del av min trädgård

Rhodorendron vill ha även sol för att blomma...
MariaS
LILJEKONVALJ wub.gif
gillar definitivt både skugga och sur jord. Har en hel matta under mina rododendron. Även kobrakallorna gillar att sticka upp mellan rododendronen.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon