KåWe
hej!

stod och funderade litet vid vår slänt. där har vi under förra somamren och i vår planterat marktäckande rosor (fairy och swany). kom nu att fundera över om man inte kan plantera runt om rosorna, kanske aubretia eller murreva.....det skulle ju fylla ut mellan rosplantorna tills de täcker upp jordytan. och dessutom, aubretia blommar ju såhär års innan rosorna kommit igång så det kunde ju se trevligt ut. om rosorna med tiden konkurerar ut aubretian så är det ju inte hela världen, men tar rosorna skada av att inte har "bar mark" runt fötterna??
jag kan inte släppa tanken på en ljuslilablommande aubretia med sitt lite silvergröna bladverk i kontrast till rosa och vita smårosor.....tror det kan se riktigt läckert ut....??

mvh /kicki
kerstin z5-6
Rosorna tar inte skada , men de andra kanske du ska plantera en bit ifrån, de gillar inte att få kodynga i huvudet smile.gif Annars är färgkomb läcker
Murreva tror jag du blir galen på .. den sprider sig för mycket ...
Sandmalört är en trevlig krypare som passar till rosor
Fenja
Aubretian är lätt att fröså om du inte har lust att lägga pengar på färdiga plantor. En annan tacksam marktäckare är silverarv (med tanke på det du säger om aubretians bladverk) som blommar vitt och sprider sig mycket bra!
Mvh
Fenja
Katrina
Men, som Kerstin säger, 'problemet' kommer när rosorna ska gödslas på våren....Rosor gillar/behöver dynga smile.gif , men de täckande grannarna inunder har inte samma behov och inte blr de så snygga av att man rotar runt mittidem heller sad.gif
MariaS
Tittar man i gamla rosenträdgårdar, finns det alltid lavendel mellan rosorna.
De är visserligen inte några marktäckare, men vill ha samma jord och skötsel som rosorna. Sen ska vi inte tala om Tagetes, som är en underbar kombination till rosor. Dessutom drar de nytta av varandra.
Sen kan jag tala om att jag själv har liljekonvalj i mina rosenrabatter. Där kan man tala om marktäckare och tiig blomning! wub.gif

MariaS
KåWe
hej allihop!!

nej det är klart....jag tänkte inte riktigt på det med dyngan... men lämnar man en bit runt om så grejar det sig nog ändå. jag har frösått massor av aubretia i flera år och aldrig misslyckats, därav iden med just abretia..billigt och bra - och vackert!! fast kanske blir det lite skräpigt med gamla rosblad bland dem på hösten/våren....jaja...man får testa och se!!

murreva älskar jag ( den storblommiga sorten) jag tycker den är helt underbar, kanske just för att den växer så villigt om den trivs. det är så skönt med växter som man inte behöver akta som tusan hela tiden...jag river hellre åsta lite bland dem om de piper iväg åt fel håll. och med den runt rosorna kan man ju kanske hinna gödsla rosorna innan den sticker upp på våren? (har litet dålig pejl på just detta med rosor som ni kanske märker...) ahr sått från frö som jag köpte på impecta men det var "vanlig" murreva (cymballaria pallida) - inte lika härlig som de storblommiga jag köpt från plantskolor....vet nån var/om det finns frö att köpa till just den sorten?? (impecta hade bara den "vanliga")

silverarv hör ju till ovan nämda "rymmarkategori" tycker jag, åtminstone den sort jag har (rent aggressiv...men superlätt att sticklingsföröka smile.gif )....den har jag litet svårare att tänka mig i sammanhanget....men den är vacker på rätt plats. har stora sjok som skall flyttas för sisådär fjärde gången till förhoppningsvis slutlig plats uppe på en stödmur där den kan få härja hur den vill.

mvh /kicki
Kajsa
Nej ta det du gillar, det är inte svårt rycka upp det som blir lite ettrigt.
Det kanske finns plats även för något vackert emellan rosorna även under sommaren, några förslag. Saxifraga får vita blommor fint till The Fairy och mörkblåa Violer och Sibirsk vallmo blommar hela sommaren. Alunrot är fin med rosa blommor, Fjädernejlika, Backnejlika, Edelweiss grå, Kalifornisk fetknopp grå blommar nu, gula blommor. Japansk Akleja blommar nu blålila bara 15 cm. Silkesnäva rosa 15 cm, Timjan "silver queen" och Lammöron den lägre "Silver Carpet" 10 cm, Rosenbräcka, Aubretia är fina. Taklök har jag ett hjärta till, Trädgårdtrift är söt i kuddar rosa/ vit. Penningblad är som Mureva lite ettrig men annars fin. Brukar lägga på påsgödsel varje år på dessa och det går bra, så mycket krut är det väl inte i påsarna. biggrin.gif
Elihe
Kanske lite kantnepeta, också tidigblommande o blommar om ifall man man klipper ner efter blomningen. Gråblå blad-jättefin tycker jag o katten
MVH
rolleyes.gif
Cilla
Jag har provat lavendel vid rosorna men jag vattnar och gödslar rosorna mer än lavendeln tycker om, så de utvecklades mycket bättre på min torra sandjord. För att vissa rosor ska klara vintern bullar jag upp jorden runt dem på hösten, och det tycker inte perennerna jag testat om.

Jag odlar numera ettåriga växter vid rosorna, lite olika varje år. Lin i blått eller rött ett år, lila honungsfacelia, något år ringblomma, ett annat krasse. De senare var väl kanske inga höjdarkombinationer estetiskt, men de gav bra jordskugga och näring tillbaka till jorden.
Mi70
Jag kommer att ha isop mellan mina rosor, just nu är isopen endast en låg häck som en kant mot stengången. Isopen frösår sig jättelätt, men man kan styra detta genom att klippa av blomstänglarna innan den fröar av sig. Av varje frö blir det en liten planta! Isopen är lik lavendeln, men tåligare och lättare att föröka, man kan sticklingsföröka genom att bara sticka ner en liten gren i jorden! Den kan också formklippas som låga häckar om man inte vill ha någon blommning!
magiana
Vad sägs om violer runt rosorna? Själv tänkte jag ha det i en framtida rosrabatt.
yla
sjäv har jag sått massor med vallmo runt rosorna hoppas att det ska bli fint
gula rosor o orange vallmo
KåWe
hej allihop!

tack för alla tips och ideer!!

jag kom på att jag blandat ihop namnen på murrevorna... den sort som jag tycker bäst om är cymballaria pallida - storblommig murreva. den jag frösått heter cymballaria muralis...

idag ahr det regnat och åter regnat på mig här i roslagen... känns inte vidare inspirerande... sad.gif

föreesten....sådana här marktäckande rosor...(the fairy och swany) måste man klippa ned dem varje vår?? eller skall man kanske bara ta det som är "fult"? tanken är ju att de skall bli/vara som namnet säger...MARKTÄCKANDE.... så för mig känns det tokigt att klippa ned dem, men det kanske man ska göra, om inte annat efter några år??

mvh kicki
Kajsa
Nej klipp inte ner rosorna, kalla år tar vintern hand om det, zon 4 rosor kan frysa tillbaka, The Fairy ska bli bred över metern, men med moderna rosor får man vara glad att dom kommer igen efter stränga vintrar.
annas
Haha, vad lustigt, jag har precis planterat aubretia och silverarv runt mina Swany!
KåWe
hej

mmmmmmm tongue.gif jag ahr bestämt mig! det får bli aubretia runt rosorna! här skall sås!! laugh.gif

OK, Kajsa, jag skall alltså "lita på instinkten" och inte klippa ned dem!

nu hoppas jag bara att det slutar regna på oss här i roslagen, så jag kan börja gräva....har bla 2 rododendron och en magnolia som skall i jorden biggrin.gif

mvh kicki
Mia, zon 3
Jag har mina myntor bland rosorna! Just Fairy-rosor faktiskt. Himla snyggt med pepparmynta till de små rosa rosorna.
Myntorna gillar ju att fara runt i rabatten, och rosor är kraftiga nog att inte ta skada av det. Myntor kan du knappast ha ihjäl med dynga! (hos mig tackar de & tar emot)
Agneta.D
Jag tycker att blå revsuga skulle bli snyggt att plantera som marktäckare i rosenrabatten. Agneta.D tongue.gif
KåWe
mmmm ja revsuga kunde oxå vara snyggt.... tongue.gif
Karl-Göran Karlsson
Kanske jag kan ge lite tips om marktäckare runt rosor även om jag ännu inte har fått tillräcklig erfarenhet av hur det verkligen blir efter flera år (jag anlade min rosenslänt förra året).

Kolla gärna in min site där jag beskriver min rosslänt:

Min rosenslänt

samt de växter som jag planterade tillsammans med dem:

Marktäckare i rosslänten
Kajsa
Vad många härliga rosor det blev, många jag själv har i min trädgård. Rosen Heidetraum hittar jag inte i någon av mina rosböcker Lars-Åke Gustavssons rosbibel, Botanica rosor, Flora Linnea, så vad är det för ros, blev nyfiken?
Karl-Göran Karlsson
Heidetraum blommande med medelstora fina röda blommor, inte i klasar som exempelvis Lovely Fairy och Bonica. Men det blev många blommor och den sprider ut sig fint utefter marken.

Ja, vad är det för ros egentligen. Det enda jag kan säga är vad som stod på etiketten när jag köpte den (på Oves Floracenter i Motala). Och där stod enbart Heidetraum så det hjälpte mig inte speciellt mycket.

Men det finns lite om den på nätet. Pröva

http://www.rosen-romantik.de/Heidetraum.htm

http://www.rosenfoto.de/Rosen_jpgs/D-L/Heidetraum.html

http://hem.passagen.se/rosvind/rosorrem.htm
Kajsa
Rosförädlarens hemsida
Tackar, jag letade vidare och det är en tysk ros från "Noack"
kom 1990, en zon 3 ros.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon