|
Ett bra sätt att öka ljustillförseln till sticklingar, krukväxter och frösådd är att tvätta fönstren efter höstens/vinterns smog och utsläpp. Ett lite lagom smutsigt fönster kan reducera ljuset med ca 25%. Dagsljusets styrka avtar med sin kvadrat, dvs dubbelt så långt in i rummet är ljuset fyra gånger svagare. Så ett vältvättat fönster kan vara till god hjälp för dina växter den här tiden på året!
Blä Ankki, det där var väl det sista jag ville höra... Tvätta fönster...det tristaste jag överhuvudtaget vet!!!
Fialotta
22-01-2003, 11:36
Hur konstig är inte jag då, jag gillar att tvätta fönster..... min gubbe säger att jag sliter ut dom... så han satte in dubbla Nejdå...det är för nordanvinden kan ligga hårt på här ute, då är det skönt att ha dom!
[QUOTE=oldwolfie,22-01-2003, 11:06] fast om de blir jättesoligt i sommar så e de ju bra ifall man hoppade över då skyddar det ju växterna litegrann  Där ser jag min chans att slippa undan...!
Gunvor Nilsson
22-01-2003, 13:29
Med din utsikt, Maudan, från ditt datorfönster skulle jag gladeligen tvätta fönster varje dag när det är plusgrader ute!! Och inte skulle en blomma ens får hindra den utsikten - usch va avis jag är!!
Fialotta
22-01-2003, 15:29
CITAT (Gunvor Nilsson @ 22-01-2003, 13:29) Med din utsikt, Maudan, från ditt datorfönster skulle jag gladeligen tvätta fönster varje dag när det är plusgrader ute!! Och inte skulle en blomma ens får hindra den utsikten - usch va avis jag är!!  Hej Gunvor!
Isen ligger just nu...men det är fint ändå! Du har rätt fönstren går från golv till tak och inga gardiner får störa utsikten heller Men blommor har jag smygit dit några stycken, men jag har mest blommor ute på sommaren inte så många inne...det bli ju så när man bor såhär! Va inte avis...jag delar gärna med mig...
Vi håller på att byta fönster. De befintliga skitfula från 1967 skall ersättas av de som fanns här först i huset, från 1870-talet. Så jag tänker INTE putsa de fula fönstren alls även om det är ett ton flugskit på dom!  jättepraktiskt med smuts fungerar som persienner tycker Sassa
*Felix matte*
23-01-2003, 19:18
Men det måste väl vara ännu mer skit på dem från 1870-talet jag menar - på 130 år hinner mycket sätta sej på rutorna. Jag har slutat putsa Efter 38 fick jag nog och nu är det äkta hälften som tar hand om det.
Jäss! det är många som hunnit sätta sej på rutorna. Men det är antika flugskitar på de gamla fönstren så dom får man AAAbsolut inte putsa! Kulturlager. Hälsar Sassa bra ide förresten! fönsterputz=karlgöra. Haha!
abborrmaster
23-01-2003, 19:42
CITAT (Sassa @ 23-01-2003, 19:38) Jäss! det är många som hunnit sätta sej på rutorna. Men det är antika flugskitar på de gamla fönstren så dom får man AAAbsolut inte putsa! Kulturlager. Hälsar Sassa bra ide förresten! fönsterputz=karlgöra. Haha! vafasen har ni bildat packt eller? Morsan vägrar o fixa fönsterrutorna i mitt rum
*Felix matte*
23-01-2003, 19:53
CITAT (Sassa @ 23-01-2003, 19:38) Jäss! det är många som hunnit sätta sej på rutorna. Men det är antika flugskitar på de gamla fönstren så dom får man AAAbsolut inte putsa! Kulturlager. Hälsar Sassa bra ide förresten! fönsterputz=karlgöra. Haha! Antikrundan!Hört talas om den? Inte Haha! Karlar kan fast det talar de inte om frivilligt
*Felix matte*
23-01-2003, 19:59
Fråga till Ingemar och Göran Ni som är såååå duktiga på att fixa allt här på forum. Hur är det med fönsterputsning? Fixar ni eller smiter?
Ledsen om jag väckte negativa tankar!  Men avsikten var god! Just den här tiden på året, innan ljuset blivit tillräckligt i sig är det väldigt bra med rena fönster. Det är förresten bra för den som putsat dem också, eftersom man känner sig lite lyckligare efteråt!  Sen kan ni låta skiten fastna igen till sommaren om ni nu inte har persienner!
*Felix matte*
24-01-2003, 07:10
CITAT (Annki @ 23-01-2003, 23:12) Ledsen om jag väckte negativa tankar!  Men avsikten var god! Det förstod jag väl Inga negativa tankar här När kylan släpper skall jag servera hink och trasor till min hälft Sen skall jag sitta och njuta av utsikten Hoppas du blev glad nu
Gunvor Nilsson
24-01-2003, 08:00
CITAT (abborrmaster @ 23-01-2003, 19:42) Morsan vägrar o fixa fönsterrutorna i mitt rum  Jag säjer bara BAHHH!! Om du får alltför skitigt så ta ett rakblad och skrapa!
CITAT (abborrmaster @ 23-01-2003, 19:42) vafasen har ni bildat packt eller? Morsan vägrar o fixa fönsterrutorna i mitt rum  Det tror f-n!:D Även om mamman skulle vilja hjälpa lille ponken med fönstren så kommer hon väl inte fram för det står väl 268 blomkrukor i vägen. och sen bor det ju ett helt flugsamhälle där som skiter ikapp. rakblad! Ha! ta fram snöskoveln, Hälsar Sassa (som tar på störthjälm. hoppas du kastar goda gräddpajer!)
Helen i Skåne
24-01-2003, 08:39
Jadu abborrmaster, livet är hårt när man blir vuxen... men som jag har förstått har du både armar och ben i behåll, bara att putsa på alltså!
abborrmaster
24-01-2003, 09:56
 mmm.... Fönstret är även emellan åt ett koncentrationsläger för sorgmyggorna så hmm jaja... Men det e inte ett söderfönster och det vätter mot gården så det blir inte lika skitigt som de andra fönstrerna... /Simon
CITAT (abborrmaster @ 24-01-2003, 09:56) Men det e inte ett söderfönster och det vätter mot gården så det blir inte lika skitigt som de andra fönstrerna...
/Simon Vad menar du??? Skulle söderfönster bli skitigare än andra, varför det??
abborrmaster
24-01-2003, 11:54
öööhh... det lyser inte så mycket att man SER skiten och de fösntrerna som vätter MERA åt söder (finns inga renodlade söder fönster mitt e typ nordväst eller nån skit) är ut mot bilvägen så de blir ju mer skitiga... glömde skriva det
/Simon
CITAT (abborrmaster @ 24-01-2003, 11:54) öööhh... det lyser inte så mycket att man SER skiten /Simon  "Det man inte ser finns inte!" sa strutsen och borrade ner huvudet i sanden.  Du e´kul du, Simon!
Eva i Skåne
24-01-2003, 21:17
Nyputsade fönster är en ren fröjd Jag köpte lite nya växter till min fönsterkarm häromdagen och då såg jag hur skitigt och dammigt där var speciellt bakom gardinerna. Och de gamla växterna var dammiga. Jag ska nog ta ett tag i helgen. Samtidigt som jag putsar fönstren torkar jag alltid av bladen på de gröna växterna med fuktig trasa och sen ser allt rent och fräscht ut.
*Felix matte*
24-01-2003, 22:14
CITAT (Eva i Skåne @ 24-01-2003, 21:17) Nyputsade fönster är en ren fröjd Jag ska nog ta ett tag i helgen. Samtidigt som jag putsar fönstren torkar jag alltid av bladen på de gröna växterna med fuktig trasa och sen ser allt rent och fräscht ut.  Hur dåligt samvete skall jag ha, som aldrig kommit på tanken att torka av bladen istf att duscha växten?Skammens rodnad sprider sej
Gunvor Nilsson
24-01-2003, 22:45
Man behöver inte göra ALLT - på en gång!
*Felix matte*
24-01-2003, 23:02
CITAT (Gunvor Nilsson @ 24-01-2003, 22:45) Man behöver inte göra ALLT - på en gång!  Vaddå allt? Jag vattnar inte, torkar inte bladen. Sen då?????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|