Jojo,,, visst känns det som om man är självförsörjande såhär års?

Tror nog du kan göra en sökning här på odla och hitta massor av recept på denna "rara" växt.... Min favorit i år är att fräsa den likt spenat med lite grönsaksbuljong, vitlök och salt och peppar, smula ned fårost i det hela och sedan varva detta med (färdig) phillodeg i ugnsfast form....pensla ägg och stick hål på översta lagret deg , in i ugnen tills det är klart. Hur gott som helst, serveras med gott bröd och sallad med vinaigrettedressing...
Använder den i stort sett överallt i rätter där spenat ingår(i stället för spenat)....typ vegetarisk lasagne, och (stuvad) som tillbehör till såväl vardagens fiskpinnar som till helgdyra fisken. Går kanske bra till kött med fast sådant äter jag inte :-)
Slänger i ett gäng råa blad i "tillbehörssalladen"....bryter snyggt mot tråkisbergssalladen...
Soppa har jag faktiskt aldrig testat, men nog kunde det funka utmärkt att spä nässel- eller körvelsoppan med?
Man får ju inte glömma när man står där och svär med grepen i högsta hugg att den (så som av denna anledning ursprungligen förde den hit med världsvana vikingar) faktiskt har en poäng i att vara lättodlad, nyttig och tidigt grönskande....
*Om den bara begränsat sig*
Unn