Full version: Kirskål
Fnattan
Kan man göra någon slags sallad på kirskål? Jag har massor av den. Är det någon som har ett bra recept på en soppa är jag också tacksam. Någon nytta bör man ju ha av allt kirskål som sprider sig under alla mina buskar.
Jag ser med glädje fram emot alla recept jag kan få och så är lunch och middag grejad imorgon och i övermorgon och nästa dag, osv.
wink.gif
Unn
Jojo,,, visst känns det som om man är självförsörjande såhär års? smile.gif Tror nog du kan göra en sökning här på odla och hitta massor av recept på denna "rara" växt.... Min favorit i år är att fräsa den likt spenat med lite grönsaksbuljong, vitlök och salt och peppar, smula ned fårost i det hela och sedan varva detta med (färdig) phillodeg i ugnsfast form....pensla ägg och stick hål på översta lagret deg , in i ugnen tills det är klart. Hur gott som helst, serveras med gott bröd och sallad med vinaigrettedressing...
Använder den i stort sett överallt i rätter där spenat ingår(i stället för spenat)....typ vegetarisk lasagne, och (stuvad) som tillbehör till såväl vardagens fiskpinnar som till helgdyra fisken. Går kanske bra till kött med fast sådant äter jag inte :-)
Slänger i ett gäng råa blad i "tillbehörssalladen"....bryter snyggt mot tråkisbergssalladen...
Soppa har jag faktiskt aldrig testat, men nog kunde det funka utmärkt att spä nässel- eller körvelsoppan med?
Man får ju inte glömma när man står där och svär med grepen i högsta hugg att den (så som av denna anledning ursprungligen förde den hit med världsvana vikingar) faktiskt har en poäng i att vara lättodlad, nyttig och tidigt grönskande....

*Om den bara begränsat sig*

Unn smile.gif
Fnattan
Tack!Jag ska nu genast testa detta. smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Hannele
CAPPUCCINOSOPPA MED KIRSKÅL

4 personer, 30 minuter
Soppan kan även göras på andra gröna blad eller på knoppar av sommargyllen.
400 g kirskål
1 liten finhackad gul lök
1 msk matfett
2 dl grädde
5 dl hönsbuljong
salt och vitpeppar
2 dl mjölk
(paprikapulver)

Koka kirskålen mjuk i saltat vatten, men inte så länge att den klargröna färgen försvinner. Spola omedelbart i isvatten (det är viktigt för att behålla färgen). Slå bort förvällningsvattnet. Grovhacka kirskålen. Fräs löken mjuk i lite matfett. Tillsätt kirskålen och hetta upp. Flytta lök och kirskål till en matberedare. Häll i grädde och mixa till en slät puré. Koka upp buljongen och vispa ner den i purén. Smaka av, värm och fördela soppan i fyra varma skålar. Hetta upp mjölken till strax under kokpunkten och vispa den kraftigt till ett skum. Rör försiktigt ner mjölkskummet i soppan och strö eventuellt lite paprikapulver över. Servera till exempel med grissini.
Göteborgs-Posten
Fnattan
smile.gif tongue.gif smile.gif Tack! Idag har hela familjen ätit kirskål till lunch. Jag gjorde en pajliknande sak med mycket vitlök och ost. Det blev riktigt bra. Nästa år ska jag skörda tidigare.
Tack igen!
Unn
CITAT (Fnattan @ 22-05-2004, 19:05)
Nästa år ska jag skörda tidigare

En annan fördel (?:-)) med detta faktiskt riktigt vackra ogräs är ju att den kommer igen ett antal gånger , enligt min gamla mormor 7 stycken , om man plockar innan midsommar (därefter är den utrotad enligt sägen), så späda blad finns att tillgå framöver med! smile.gif
Unn
Fnattan
Jasså, inte minde än 7 gånger. Ja, då gäller det att samla recept. Om man fryser in kirskål, ska man förvälla den först? Jag menar då kan vi ju fortsätta äta kirskål till jul.
Potatis sallad med kirskål, torsk på kirskålsbädd, kirskålsfromage, svampstuvning med kirskål, ja det tar aldrig slut.

Hannele
CITAT (Fnattan @ 24-05-2004, 19:27)
Jasså, inte minde än 7 gånger.

wacko.gif Fnattan, vem ska orka läsa din oläsliga lilla font med otydlig färg...?
Mia, zon 3
Jag använder kirskål/kärs i soppa, med nässlor och annat grönt. Krydda gärna med anis&fänkål, eller ha i spansk körvel om du har. Lite lakritsaktig smak blir det, jättegott!
Men jag upplever att soppan blir saltare om man har i kärs - är det någon annan som har den erfarenheten?
Och om man vill ha späda blad - gör som med nässlorna, och slå av bladen med lie el dyl, så kommer det nya fräscha blad snart. Och så kanske man hejdar spridningen lite också.
Fnattan
CITAT (Hannele @ 25-05-2004, 10:05)
CITAT (Fnattan @ 24-05-2004, 19:27)
Jasså, inte minde än 7 gånger.

wacko.gif Fnattan, vem ska orka läsa din oläsliga lilla font med otydlig färg...?

Förlåt Hannele; Jag ska bättra mig! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon