Blomstersmurfen
22-05-2004, 07:38
Har haft en stor grävling på besök som försökt ta kaninerna. Först har den försökt att gräva sig in i uteburen som hade nät både på undersidan och på taket (med tanke på alla rovfåglar vi har här) men inte lyckats ta sig in.
Sen har den hoppat upp (!?) på taket så att nätet brast och kommit in i buren! Mellan inne och uteburen har kaninerna en gång, ("spång") också den av nät bl a, som den bitit i så att gången blev för liten för de stora honorna att sätta sig i säkerhet. Nu är två honor borta (som skulle ha bebisar vilken dag som helst), men det är inte blodigt i buren. De kan i och för sig lätt hoppa ut om nätet på taket är borta. Vilken kalabalik det har varit i buren!!! Kisslådan (jo, de är renliga av sig) har flyttats flera meter och ligger uppochner, tom den del av taket som är av plåt och väger en del har flyttats. Kvar i innerburen sitter pappan och skakar, så långt ifrån uteburen han kan komma, och vägrar äta, stackarn. Ibland är det inte så kul med vilda grannar... Med tanke på alla havreåkrar runt omkring blir det ingen lätt uppgift att hitta dom heller, om de nu lever???
Samma (?) grävling har tagit grannens avelshönor också... Är det tillåtet att döda grävlingar som ger sig på tamdjur?
Bambis vän
22-05-2004, 09:15
Fy, vilken oförskämd grävling. Vi har också en grävling, Gunnar, som kommer på besök ibland (varje natt...). Han trasslar sig in i ett katthål till logen och äter vete ur en säck som står där. Han nöjer sig tack och lov med det och har än så länge hållt sig borta från höns och andra djur. Skulle han få för sig såna dumheter, skulle jag nog ta fram "byssan" (om jag hade nån).
e du verkligen säker på att det är en grävling som gjort detta
verkar mera som nåt annat
räv eller lo
grävlingen äter ju mindre saker som sniglar o
annat o as,jag trodde inte att den jagade
fast jag kan ju ha fel förstås
men de grävlingar som bott under min stuga har varit fridfulla typer
här finns lita att läsa om grävlingen o jakttider med
Åsa, mälardalen zon 2
22-05-2004, 09:40
Enligt denna sida verkar grävlingar kunna äta lite större djur som kaniner, mullvadar och råttor.
http://hem.passagen.se/flover/vildasve/gra...gravlingen.htmlDe är nog också förtjusta i söta saker, vi har problem på jobbet med grävlingar i bärodlingen. De är mycket förtjusta i en svartvinbärssort som heter Kristin, det är en sort som är äckligt söt i min smak men grävlingarna gillar den så mycket att de sliter sönder buskarna i jakt på bären. De verkar inte äta någon av de andra sorterna svarta vinbär.
Vi har ett grävlingsgryt ca 20meter från tomtgränsen. Fast det verkar som om den har sitt jaktrevir lite längre bort än på vår tomt. Grannen har haft problem med att den simmat i hennes damm och dragit upp näckrosen för henne.
MariaS
Hej Blomstersmurf.
Om du ringer din kommun, så kanske de kan ge dig telefonnummer till någon som hjälper dig, ofta är det någon inom jaktlaget, som också brukar ta hand om t.ex. trafikskadade djur.
I min kommun finns flera, de tillhandahåller även burfällor, sedan kommer de och skjuter grävlingen.
Grävlingar är fina, men rysligt "hungriga". De är allätare, och äter det mesta. De tar GÄRNA kaniner, höns, och även kalkoner.
De har inga problem att snabbt döda en stor ilsken kalkontupp på sådär femton kilo, och de är bra på att ta sig in i burar om burarna inte är tillräckligt hållbara. Bottennät behövs definitvt, även räv gräver sig ju fort in.
Här finns oerhört mycket grävling. Förra hösten bosatte sig en under mitt hus, efter att ha ätit upp ett par hönor från grannen. Den fångade jag själv i egen burfälla, och sedan kom en jaktvårdlagare och sköt den.
De är fina, men kan gräva sönder grunden på husen, och förstör en hel del, förutom att de tar husdjur om de får tillfälle.
Lycka till/ amaira
magiana
22-05-2004, 20:58
Stackars niner... Du får trösta pappa kanin så inte han också kolar. Kaniner kan bli så chockade att de dör. Ta in honom, gulla med honom och bjud på nåt gott, maskrosblad och morötter t.ex. så repar han sig säkert.
Jag har också förlorat kaniner till rovdjuren, men det har mest varit fråga om förrymda kaniner som blivit tagna, men en gång var det faktiskt en bur som blev uppbruten. Mamma med kull ungar försvann. Jag tror att en hund var skyldig den gången. Det gör ont när man tänker på det. De har ju inte haft en chans.
Blomstersmurfen
23-05-2004, 07:30
Det var med all säkerhet grävling, då det fanns tydliga spår att avläsa. Dessutom har jag sett den flera gånger, ett mycket kraftigt exemplar, men aldrig inne på min tomt. Eftersom jag har viltstängsel runt hela tomten undrar jag dock vart den tagit sig in och ut. Undrar om den är så intelligent att den gick genom grinden på både ditväg och hemväg (där är det ett glapp nertill). Har inte hittat några skador på mitt stängsel, men grannen har en grävd gång under sitt, av grävlingsbredd.
Nu har grävlingen grävt upp en död kanin som legat i jorden sedan förra sommaren. Konstigt att den inte gjort det tidigare om den nu kunde känna lukten av den (vi som tyckte vi grävde så djupt).
Stackars kaninpappan har börjat äta maskrosor i allafall, men går inte ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.