Full version: NÅgra frågor :)
Victoria
Hej,

Jag planterade ner tre köpta plantor auberetia (tror jag det stavas smile.gif) i rabatten. Jag undrar bara om de är beständiga marktäckare eller om de "försvinner" under hösten och vintern. Hur länge grönskar de altså? Dum fråga kanske :/ Men jag skulle vilja veta smile.gif Jag är lite "rädd" för att de kommer sprida ut sig (vilket jag eg vill) så inte snödroppar, scilla och sånt kommer kunna komma igenom om något år : / Skla jag kanske placera om dem?

Sen undrar jag om jag kan börja kapa av bladverket från snödroppar, vintergäck, påskliljor och andra lökväxter. (Knipsade av blomstjälkarna när blomorna vissnat.) Eller behöver de mer tid? Gav dem benmjöl för 7-10 dagar sedan och har vattnat ner det ett par gånger.....

TACKSAM för svar snart, så jag kan gå ut och pyssla smile.gif
Christer i Falköping
Mitt minne av aubretia är att den inte blir så tät att smålökar inte skulle komma igenom och att den är grön till vintern kommer. Kan dock behöva klippas för att vara tät, ibland. Låt bladverkt vara kvar på lökarna tills de vissnar ned själva. Det är så den får mycket näring till nästa års blommning.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon