Fenja
Dessa två växter har jag fått men jag vet inte vad det är. De blommar för första gången i år och ser ut så här:

Fler bilder i album: Oidentifierade växter

Tack på färhand!
Fenja
Copycat
Hejsan Fenja ! Den svarta skönheten är med ganska stor säkerhet en "Svartlilja". Den SER iallafall ut som en sådan. unsure.gif
nilla
Den andra är en klocklilja - Fritillaria persica. Satte två stycken i höstas och en av dom blommar nu hos mej. Visst är dom häftiga?

Det första kan vara gul lejonsvans, men där är jag osäker.

Nilla
Fenja
TacK Nilla!
Vad roligt att du kunde namnet, de är jätteläckra, verkligen! Kanske Svartlilja är en namnvariant, Copycat?
Mvh
Fenja
Copycat
Nä, Fenja ! Det är inte en namnvariant, det är två helt olika blommor. Det är lite svårt att avgöra HUR stora/små dina blommor är. Klockliljan finns däremot i två olika varianter, Gulkantad klocklilja, blomman är mörkt purpur med bred guldgul kant på en stjälk som är 10-15 cm. hög. sen är det Blek klocklilja,den är blekgul, så den är det inte. Svartliljan,Fritillaria Camschatcensis, är mörk purpurfärgad och ser nästan svart ut.Höjden varierar beroende på hur den trivs,20-40cm. Den vill gärna ha fuktigt och halvskuggigt. wub.gif
Fenja
Copycat! Bild 3 i albumet "Oidentifierade växter" visar liljan i helbild, den är bra mycket högre än 40 cm i alla fall...?
Ingen som vet något om de gulblommande "saken"? Den har tidigare år växt på höjden och blivit kanske 1,5-2 meter hög, men då har den inte blommat. Hos grannen var den inte uppbunden utan for i väg som en marktäckare utan att gå i blom.
Mvh
Fenja
Nutten
Den första bilden (med gula blommor) tycker jag ser ut som en brokbladig gulplister!
Fenja
Tack Nutten! wub.gif
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Och jag trodde att det gula var klibbsalvia (Salvia glutinosa) men då läste jag att den var krypande, så då har nog Nutten rätt!.. /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon