pialotta
22-05-2004, 15:27
hej
Här finns en fd gräsmatta som använts som hästhage. Den vill jag förvandla till en äng med alla möjliga blommor. Hur gör jag? Är det bara att kasta ur fröer? och vilka fröer? Är det inte för sent?
Hästspillning dräller här och var, gullviva och några kroll-liljor finns, och ramslök, tror jag. Äppelträd och körsbärsträd också. Och syren.
Amatören tar tacksamt emot tips!
Åsa, mälardalen zon 2
22-05-2004, 16:01
Hästspillningen kan vara ett problem de flesta ängsblommor trivs i mager och näringsfattig jord. Man kan utarma marken genom att hela tiden slå/klippa gräset och frakta bort det men det tar tid.
Har man inte tid att hålla på och utarma kan man testa att gräva upp rutor på fältet och lägga på ett lager sand och sedan så ängsblommor i dessa rutor(det går att köpa ängsfröblandningar). Slå sedan ängen som vanligt, låt det ligga kvar ett tag och fröa av sig kratta sedan upp och frakta bort det slagna gräset. Efter några år borde ängen se lite mer naturlig ut och förhoppningsvis har marken blivit något mera utarmad så ängsblommorna trivs bättre.
Kan lägga till att mindre förpackningar ängsfrö säljer exempelvis bröderna nelson
http://www.nelson.se/database/search/images/20708.GIFSka man ha större mängder kanske det kan löna sig att exempelvis kontakta vegtech enligt denna sida verkar de ha ängsfröer och de borde kunna sälja större mängder:
http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanste...froer/froer.htm
pialotta
22-05-2004, 17:19
åhå, skall ängen vara mager och näringsfattig! Hmmm, skall testa att göra någon ruta med sand, låter intressant. Har en fd "skog" också, den lär ju vara rätt mager.
Men kanske ännu bättre vore att tex chansa på blåklint, prästkrage (fast jag är allergisk mot prästkrage så det går inte så bra) och vallmo eller nåt? De växte ju i åkrarna förr och de var nog lite mer näringsrika.
Vad tror du?
Såg någonstans att det finns svarta blåklint, tänk dig en plätt med svarta, blåa och röda blommer, det vore fint.
Men hinner blommorna upp om fröna kommer i jord början juni?
pialotta
22-05-2004, 17:23
Åsa, bra länkar, förressten! (hur stavas det ordet eg)
Åsa, mälardalen zon 2
22-05-2004, 17:26
Blåklint och vallmo kan nog fungera även om det är lite mera näringsrikt och båda går att så en bit in i juni och man brukar ändå hinna få blom. Men jag tror att du även med dessa kan behöva ta upp små rutor här och var de kan få det lite tufft att konkurrera med gräset ifall man bara slänger ut fröna.
pialotta
22-05-2004, 21:36
Det låter ju bra. Du sätter mig i arbete - hade varit skönt att bara slänga ut en driva frön! Men har man ideer och visioner får man stå sitt kast om man vill se dem förverkligade.
tack för de goda råden.