Full version: physalis?
lisselbo
wacko.gif
Köpte på affären en nedklipt namnlös planta som jag tror är en physalis,
Har någon en bild på en sådan och då helst på bladen + stam.
Tacksam för råd och tips om skötsel.
Är den flerårig?
mvh Marie
Kattgräs
Physalis är släkt med potatis och tomater, det syns när den blommar. Skötsel: varmt och ljust, se till att vattna.

Vet du vilken Physalis du har?
Kapkrusbär (de gula, ätliga) är tvååriga.
Judekörs/japansk lykta är flerårig.
"tomatillo" är ettårig.
(Enligt Impectas katalog i alla fall!)
lisselbo
Jag tro att det är kapkrusbär.
Förra veckan så såg jag en kruka som det stod kapkrusbär på, om jag inte minns helt fel så liknade den det jag har köpt idag. Affären har satt ner priset för att den var kraftigt nedkippt, så jag tänkte att jag chansar och köper den, det ska bli spännande att se vad det är för något.
Det är en vanlig matbutik så personalen visste inte heller vad det var.
~~ Marie ~~
Kattgräs
Ok. Jag har odlat kapkrusbär både i hink på balkongen (den stod på golvet i en annars solig balkong) och på friland (varmt, soligt, lä).

Det blev goda små bär!
lisselbo
tongue.gif
Testar och sätter den i hink på verandan (halvt inbyggd) så får vi se vad det blir av det hela. Provar att sköta den som tomat iallafall.
mvh Marie biggrin.gif
Cilla
Jag odlar den i hink bland tomaterna i år också. Underligt nog var den i min handel etikettlös, men den är rätt lätt att känna igen. Här finns mer info.

lisselbo
biggrin.gif
Hej Cilla!

Tackar för jättebra info och bra bilder liknar min väldigt mycket.
mvh Marie
Tesa
..men,..... nu blev jag väldigt fundersam jag...... Cilla, din bild tycker jag ser mer ut som mina tomatilloplantor gör......mina kapkrusbärplantor har rundare blad utan såna där små flikar......fast det kanske finns olika sorter av just kapkrusbäret också.... wink.gif unsure.gif
lisselbo
wink.gif
När jag tittat lite mer på min planta så är bladen lite rundare än bilden Cilla visade och så är blad och stam lite håriga, ludna
~~ Marie~~
Cilla
Sant, nu när jag tittar närmre tycker jag också att bilden är missvisande. Plantan ser för lite hårig ut och har lite för spetsiga blad, åtminstone för att likna den planta jag har och som jag iallafall hittills varit så säker på att det varit ett kapkörsbär. Bladen på min planta är också rundare och hårigare. Tomatillo är obehåriga med lite flikigare blad och bilden ser mer ut som en sådan.

Å andra sidan minns jag förra årets planta som att den hade spetsigare blad än den jag har i år... Kanske spetsar de till dig när plantan blir äldre? Eller så har vi alla fått en särskild sort i år. Säkert jättegod iallafall!
lisselbo
wacko.gif
Spännande blir det när frukterna kommer, om dom kommer.
Min planta är så kraftigt nedklippt att stammen bara är ca 4 cm lång och ca 8 blad.
~~ Marie~~
MRLINDELL
Obs att det finns en lite rödare sort som inte är lika ätbar, finns i flera butiker.
Dan i Nacka
Bifogar en bild på en Physalis som jag haft i tre år nu. Jag klipper ner den varje höst och vintern får den tillbringa i växthusets ca 10 °C.
Skörden är ganska riklig och frukterna/bären härliga.
Rekommenderas!

Vänliga hälsningar

Dan

Susanne i Linköping
Mina kapkrusbär har också mer rundade blad men några andra plantor, som jag tror är gyllenbär, har blad som liknar Cillas bild nästan på pricken.

De har nästan vita blommor med svarta prickar, precis som på Cillas bild.
lisselbo
sad.gif
Vete sjutton vad jag har köpt, mer och mer osäker blir jag!!!!!!!!!
Spännande iallafall.
Tur att den var ganska billig, 20 spänn.
~~Marie~~
lisselbo
Bilder finns i mitt album
~~Marie~~
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon