Full version: Salt mot maskrosor
netaave
Ien tidning läste jag att man kan strö vanligt hushållssalt på maskrosor och att de då ska försvinna.
Men hur mår gräsmattan av det? Kan det verkligen fungera? ohmy.gif
Christer i Falköping
Det skall vara mycket lite salt mitt i rosetten. Kanske knappt en halv tesked. Då fräter det sig ned längs hela roten, utan att skada det omkringliggande. Men gör det bara på enstaka maskrosor. Risken är att det blir alldeles för mycket salt i marken annars och det är inte bra. Samma metod går att använda på alla ogräs med pålrot.
Christer.
netaave
Ja där ser man, man lär sig något nytt varje dag! laugh.gif
KURT
Man kan köpa billigare salt i form av s. k hösalt (i större förpackningar) tex hos granngården
Ulle-Bulle
Salt förstör vårt grundvatten! mad.gif Jag tycker inte om allt saltande i naturen (tex. vintertid i södra Sverige!) Om alla strör sin lilla tesked, för att utrota EN liten maskros....tänk er för innan!
/Ulle
Kattgräs
Det fungerar faktiskt. Nackdelen är att det i gräsmattan blir en liten bränd fläck.
Christer i Falköping
Vanligt koksalt i små mängder är ingen större fara för grundvattnet. Det skall inte förväxlas med vägsaltet, som är något helt annat och skadligt.
Christer.
Bambis vän
Varför har alla maskrosskräck. Själv har jag massor av vackra solar som lyser upp gräsmattan och oooh vad vackert det är... Lider varje gång som jag måste klippa av dom. Tänk på alla barn som plockar maskrosor och tycker de är jättevackra fram till dess att nån vuxen talar om för dom att det är ogräs. Nej, fram för fler maskrosor. Skippa saltet!

Lena (som kanske är lite knäpp tongue.gif )
Christer i Falköping
Nä, inte är du knäpp inte. Maskrosor är bland det vackraste som finns, men inte överallt. I gräsmattan gör de mig inget och inte på ängarna runt omkring heller. Men jag vill inte ha dem i mina rabatter. Då skulle det snart bara finnas maskrosor där.
Christer.
Ulle-Bulle
Vad är det för skillnad på vägsalt och koksalt, menar du? Innehåller vägsaltet något mer?

/ulle
Christer i Falköping
Jag kan inte det exakta innehållet, men det är en annan form av salt. Går absolut inte att äta. Jag rekommenderar er inte att smaka på det heller, det har jag gjort biggrin.gif Rent vidrigt. Det smölter is på en betydligt lägre minusgrad an vanligt koksalt.
Christer.
Tittiluringen
Bambis Vän verkar vara en mkt klok person!! jag gillar maskrosor när dom blommar men lite tråkiga när dom fröar men det får man ta. laugh.gif

själv springer jag runt på gården och använder maskrosjärn varje ledig stund det håller dom i chack.

Kram Titti wub.gif
sanna
Speedy Weedy kan jag rekommendera!
Den tar tyvärr inte bort hela roten alla gånger, men man förhindrar ju åtminstone femtio miljarder frön från att sprida sig - åtminstone denna säsong...

Dessutom är det ganska avkopplande att gå runt och "skruva upp" ogräs. Jag brukar fastna i den sysslan och kommer på mig själv efter en timme eller två...rolleyes.gif SKådar då över en schweizerost till gräsmatta. Men jag tror att gräsmattan mår bra av att bli lite luftad. Stampar sedan till hålen lite med foten och strösslar ned lite gräsfrö. Om man är riktigt ambitiös kan man ju toppdressa och därefter så. Detta är inte en permanent lösning på "maskrosproblemet", men någon permanent lösning tror jag inte existerar...(och tur är väl det). Så här käck ser jag ut! (Ungefär... laugh.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon