Karl-Göran Karlsson
Jag ser att mitt spaljeäppelträd (Cox Orange) är fullkomligt invaderat av bladlöss. I stort sett varje nytt skott är täckt av en grön massa av löss. Att komma rantande här med såplösningen eller något annat medel mot lössen förefaller fullkomligt meningslöst.

Men - å andra sidan - ett spaljeäppelträd skall ju ändå beskäras hårt flera gånger under säsongen för att begränsa tillväxten så det kanske inte är så farligt att lössen äter sig mätta på skotten (som jag ju i stort sett ändå klipper bort inom några veckor).

Vad säger ni? Är det någon ide att bry sig eller kan de verkligen göra skada så att bekämpning ändå är nödvändig?
Cilla
Jag skulle spolat hårt med vattenslangen. det minskar bladlössens framfart och det går att spola rätt hårt på spaljeträd som ju har stöd bakifrån. Lägg handen bakom de yttersta sköra skotten och spola där med. En gång per dag eller varannan dag stör bladlössen så att de äter mindre på bladen.

Tyvärr äter de säket inte endast det du senare kommer att skära bort, och desstuom blir växten starkare om den får behålla så mycket blad osm möjligt innan du beskär. Men du har rätt i att den kan förlora en hel del bladmassa utan att det är "kört".
Karl-Göran Karlsson
OK, jag tog fram vattenslangen och 'svepte' över trädet med en kraftig stråle från mitt specialmunstycke. Sannerligen hade det inte viss effekt! Naturligtvis fick jag inte bort allt men nog spolade jag bort låt säga 2 av de 3 miljonerna bladlöss som satt där. Det borde väl ha viss effekt? Och skotten verkar nog ha klarat det utan att knäckas. Tack för rådet, Cilla!
Cilla
Jajamän, vattensprut mot bladlöss är en underskattad metod. Jag tycker det fungerar bättre än några klena såpasprutningar.

Ingen metod utrotar lössen för evigt (tur är nog det, säkert behövs de i vår fauna), man får spruta lite då och då. Mina rosor får behålla de flesta blad med sprutningar ett par gånger i veckan då bladlössen härjar som värst.
KURT
Men på lössen på just buskar och träd är ofta ditburna av myror, och även om man då får bort dem så är myrorna oftast mycket effektiva på att återkolonisera med löss. Så kontrollera om det finns myror också, och försök i så fall ev flytta på dem också.
Hannele
CITAT (KURT @ 24-05-2004, 07:58)
Men på lössen på just buskar och träd är ofta ditburna av myror

unsure.gif det där stämmer väl inte...??
Myror gör ingen skada, skjut inte fel.

Cillas råd att spruta med vatten är bra, gärna lite underifrån mot böladen.
De kvarkvarande kan man stryka bort lätt med handen.
se till att ha mycket småfåglar i trädgården, de äter löss.
KURT
CITAT (Hannele @ 24-05-2004, 08:14)
CITAT (KURT @ 24-05-2004, 07:58)
Men på lössen på just buskar och träd är ofta ditburna av myror

unsure.gif det där stämmer väl inte...??
Myror gör ingen skada, skjut inte fel.

Just på buskar och träd tycker jag att lössen nästan alltid samexisterar med myror. Annars håller jag med om att myror är nyttiga rovdjur som äter en massa skadeinsekter. Men när de underhåller löss så bör de övertalas att flytta på sig.
Sollan
Om jag förstått saken rätt så "mjölkar" myrorna bladlössen så de samexisterar i högsta grad...
/sollan
Jan af Lisö
Kan man sätta limringar på trädstammarna för att stoppa myrorna eller är det lönlöst ?? Mina träd kommer nog att angrippas inom några veckor !!
råse-marie
Jag har oxå en massa bladllöss dels på plommonträdet, hallonbuskar och vinbärsbuskarna.
Det kan nog stämma med myror för det har vi oxå VÄLDIGT gott om sad.gif
Men blir det bären och frukten förstörda av dom här angreppen.
Jag brukar försöka spruta med vatten , såpa och sen anlitar jag Dottern och hennes kompis att leta nyckelpigor att sätta på buskarna.
Jag tänkte att det kunde vara lite miljövänligt tongue.gif
Kerstin
Jag har också myror i mina äppelträd och antagligen även bladlöss. Men jag har även en del nyckelpigor i träden och drar mig för att ge mig på såpsprutan eller vattenslangen. Jag har varit med om att rejält lusiga grenar med nyckelpigor en vecka senare varit rena. Jag ger nog pigorna en chans först.

hälsar Kerstin
KURT
Det är framförallt nu tidigt på säsongen man brukar se en massa bladlöss, senare får de konkurrens av rovinsekter (bla nyckelpigor) och fåglar . Bladlöss på buskar och träd skadar sällan växten, åtminstone inte etablerade träd/buskar.
Sollan
Jag sprutade min malört med vattenslangen men redan efter tre timmar hade de krupit tillbaka... Så nu får jag väl spruta med såpvatten som vanligt. Tycker att det borde vara för kallt för lössen.
/sollan
Heddas matte
Kan bara rekommendera Talgoxar och Blåmesar! (mata och se till att det finns vatten och gömställen) Har en hel flock som sitter och plockar löss i päronträdet just nu..
Cilla
Ja, myror hjälper lössen att hitta bra ställen i träden och lyfter upp dem dit och passar upp dem med massage och andra trivsamma saker... Som betalning får myrorna lössens sockerhaltiga exkrementer.

Är man med från början när myrorna börjar flytta upp lössen kan man skaka och pilla ned dem och vattenspola. På unga träd gör jag så och efter ett tag ger myrorna faktiskt upp.

Har man däremot full lusinvasion i träden är det mer sannolikt att de kläckts där, eller att de redan har kommit igång med fösta kläckningen, och då krävs lite hårdare metoder som t ex vattensprutning efter blomningen och att man oljesprutar trädet nästa vår innan knoppsprickning.

Jag undviker sedan några år bladlusmedel helt efter äggkläckningen, då jag tycker det stör de naturliga fienderna mer än det stör lössen. I större träd brukar jag inte göra mycket alls, i mindre klämmer jag och spolar noga tills trädet utvecklat tillräckligt många blad för att orka med säsongen.

Att småfåglar åt löss visste jag inte, intressant!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon