humla
Jag impulsköpte en flugtrumpet igår på Petab, men jag vet inte så mycket om hur man ska sköta dessa.

Har sökt på köttätande växter på Internet för info men har inte hittat någon bra (på svenska).

Så, är det någon som vet, lite enkelt, hur dessa ska skötas?

Jag har tillgång till frostfritt växthus, eller fönster åt alla riktningar inomhus. Eller klarar den sig utomhus? Behöver man "mata" den? Hur matar man den på vintern?

Tacksam för tips eller länkar!

MVH/Elin
adrian
Menar du att du inte får veta något om växten från försäljaren?
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Det kallar jag service... wink.gif

(vissa vill BARA HA PENGAR och är tydligen inte det minsta intresserade av varken varan eller kunden..).

BRUTALA BLOMMOR säljer köttätande växter och HÅLLER med både information samt telefonsupport vad det gäller alla våra växter.

Om du sökt på internet så är det lite konstigt att du missat fumpans forum..(?).

Det finns här...

fumpan

Skötseln är enkel, du behöver inte mata den, ställ den i fönstret på ett vattenfyllt fat.
sol, vatten och insekter som kommer in i hemmet kommer den själv att locka till sig...
Ställ gärna ut den på sommaren så den får "jaga" för det mår den bara bra av...
Men ett öppet fönster bredvid växten fungerar alldeles utmärkt...

En av våra flugtrumpeter som står i sovrumsfönstret...

Mvh Adrian
humla
Tack för ditt svar! smile.gif

Jo det är sant, de verkade inte veta så mycket om växten. På den lilla lappen som följde med stod det att man skulle vattna den med regnvatten, men i affären stod den bland alla de andra växterna på en underbevattningsbricka. Och jag tror inte de vattnar alla växter med regnvatten!

Men du, hur gör du med dina växter på vintern? Klarar de att stå inomhus i ett fönster, eller blir det för torrt för dem? Och hur får de näring under vintern, då det inte finns några insekter?

Tack för länkarna, ska läsa mer där!

MVH/Elin
adrian
Blombutikerna sköter växterna som det ser ut...smile.gif.

De lagrar näring i rhizomerna (den underjordiska stjälken...).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon