Kattgräs
Hej alla kunniga forumister!

Jag har en häck av vad jag trodde var gullregn. Men blommorna sitter inte i hängen utan i bladvecken. Beror det på att häcken är klippt eller att det inte är gullregn utan "sibirisk ärtbuske" eller vad den heter?
Christer i Falköping
Gullregnets blommor kommer alltid i hängen, så det är sibirisk ärtbuske som du har som häck. Det är en ganska vanlig häckväxt dessutom. Har aldrig hört att man har gullregn som häck.
Christer.
Kattgräs
Tack!
biggrin.gif
Cilla
Gullregn som friväxande häck var ingen dum idé!

Gullregn blommar senare än häckkaraganen (sibirisk ärtbuske) i långa klasar som doftar starkt och gott. de unga grenarna på gullregnet är mycket vackert grönglänsande.

Häckkaragan blommar tidigt.
Kattgräs
Tack Cilla för de fina bilderna, den nedre ser exakt ut som häcken här hemma.

Gullregn som friväxande häck är nog inte så dumt, det har jag sett på ett ställe.
Cilla
Gullregn är aningen underskattad tycker jag. Bl a nämns den sällan för sin vackra färg på grenverket, och på stammen på yngre träd. Som snabbväxande, underhållsfri hög och tålig häck som inte kräver så mycket av jorden är den förträfflig. Stamträd eller frodigt buskage - det är bara att välja. Och så kan man leka med den och göra "pärleportar" och gullregnsgångar av den.

Virket är vackert också, används ofta av konstnärshantverkare till smycken, handtag, fina askar mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon