Full version: Brännskadad ros
nilla
ojojoj, så dum jag har varit.
Köpte tidigare i våras en barrotad ros på Älvsjömässan som jag planterade i kruka inne eftersom det fortfarande var tjäle i marken.
Den har vuxit och verkat må ganska bra och har sen nån vecka stått skuggigt på verandan.
Sen fick jag rådet att omedelbart gräva ner den och inte täcka den - och obetänksamt nog följde jag det... min vackra Pat Austin har nu blivit alldeles vit om bladen och ser inte alls glad ut. Naturligtvis blev den starka solen en chock.

Finns det nån räddning? Kan jag göra något förutom att täcka med fiberduk, vilket jag redan gjort?

Blir så trött när jag plötsligt får så bråttom efter att ha varit tålmodig så länge sad.gif

Nilla
ÅsaF
Kan det inte bara vara så att bladen frusit? Det har ju varit frost på sina håll den senaste veckan. Om du väntar ett tag så ska du se att det kommer ut nya blad. Det är ju rätt tidigt på säsongen än. Se bara till att vattna den så att den inte står för torrt.
nilla
Tack Åsa!

Ja, det är väl bara att vänta och se. Det lär nog inte bli mycket till liv i dom skadade bladen men rosor har ju en förmåga att komma igen.
Den här har jag sett framemot extra mycket så jag hoppas det går vägen.

Torka lär den ju inte göra med det här vädret...

Nilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon