Full version: nässelvatten
lisselbo
Undrar hur lång hållbarheten är när man har silat nässelvatten, men inte blandat ut den.
Har en ganska stor sats på gång.
mvh Marie
gammelnalle
inte för att det är något svar : men här är vad jag hittade:
http://www.odla.nu/metoder/nasselva.shtml
Sommartorparn
Inget svar ännu på frågan om nässelvattnets hållbarhet?
Eftersom jag har så stora mängder med nässlor, vallört och fräken som jag vill oskadliggöra på detta sätt, så blir mitt gödselvatten inte färdigt förrän det är för sent på året att vattna med kväve. Alltså brukar jag vattna ut det nästa år på försommaren, i bästa fall. Annars blir det två år senare. Det luktar svinapiss om det, så gödselverkan har det säkert. Men förlorar man på något annat sätt om man sparar det för länge? Jag antar att fördelen är att fröna hinner oskadliggöras ju längre man sparar det. (Man vill ju inte så ut eländet igen när man vattnar). Jag undrar också om utspädningen: Eftersom jag har så mycket tar det evigheter att vattna ut med handkanna om man först ska spä det. Vad händer om man vattnar ut det ospätt och sedan sprutar med slang? Kan växter "brännas" av detta gödselvatten? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har aldrig spart nässelvatten någon längre tid när det är klart (tar ca 1 vecka) tar det slut direkt, jag plockar några hinkar nässlor i veckan. Min första sats nässelvatten var klar i slutet av maj så jag hinner vattna de fleråriga växterna några gånger innan midsommar.

Vallörtsnäringen
http://www.odla.nu/metoder/vallort.shtml
Vet jag dock ska gå att spara på flaska under hela vintern.
Sommartorparn
Eftersom detta är ett sommarhus så börjar mina trädgårdsaktiviteter först vid midsommar och pågår enbart ett par veckor. Huvudsyftet med mitt gödselvatten är att oskadliggöra dessa ogräs och hindra fröspridningen. Jag har ett recept på hur man blandar nässlor, vallört och fräken, men jag vet inte om det är så viktigt att hålla exakta proportioner. Det sägs också att man ska knyta in växtdelarna i en duk för att lättare kunna samla upp dom, men det är orealistiskt i mitt fall. Samlar in dessa ogräs skottkärrevis och trycker ner dem i två jättestora plasttunnor med lock. De blir hårt packade. Därefter på med vatten. Det sista jag gör innan vintern är att med en grep lyfta ut massan av stänglar, så att vätskan får utrymme att frysa. Det värsta är att det blir så mycket gödselvatten att vattna ut. Brukar tröttna och slå ut resten över komposten. Någon nytta gör den väl där, och resten späder på kväveläckaget i grundvattnet wink.gif
Förmodligen helt fel alltsammans.........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon