Full version: Bygga kompost - råd?
LottaK
Har en stor kompost som ligger spridd på marken. Tänkte snygga till den och bygga en kompostlåda med två fack.
Är det någon som kan ge mig goda råd på vad jag ska tänka på för att den ska bli så bra som möjligt?
Fenja
Försök att få tag på pallkragar så slipper du bygga och får stora och bra kompostfack! Dessutom kan du lätt bygga upp eller sänka "lådorna" så att det blir lätthanterligt. En pall i botten för att det alltid ligger luftigt dessutom!
Mvh
Fenja
LottaK
Tack för tipset.
Räcker det med den lilla springa som blir mellan kragarna för luftningen?
Menar du att jag inte ska slänga det jag ska ha i komposten direkt på marken utan ha nåt under så de inte rör marken? Luft underifrån också?
Fenja
Normalt sett brukar man lägga lite grövre ris i botten på komposten så att den luftas underi från. Jag gör detta plus att jag har en pall under! Jag har en låda som är drygt metern hög som jag fyller varje vår och inte gör ett dugg med utom att vattna. På hösten är det färdigbrunnet. I den andra lådan har jag det som blir under sommaren och det är klart att använda nästa vår. Jag vet att man rekommenderas att lufta och ösa runt i komposten, men mina funkar utan att jag gör det. Varva det material som ska komposteras med lite stallgödsel (om du kan få tag på) och vanlig jord varannan gång, så brinner det fort. Funkar det inte så späd vatten och urin ungefär 3 delar urin i 7 delar vatten så rivstartar det!!
Mvh
Fenja
magiana
Jag byggde mina kompostbehållare av "fyrkantsvetsnät" eftersom det var vad jag hade liggandes. Nätet monterade jag bara ihop till två ringar. Hittills har det fungerat bra och det har blivit bra värme i komposten. Sen tänkte jag bara lyfta av nätet när komposten är klar. (Nyinflyttad här, ifall du undrar varför jag inte haft kompost tidigare.)
LottaK
Det är trevligt med alla snabba svar och tips här. Tack!
uno
Jag har trefackskompost (+ en varmkompost). Komposten är uppbyggd av linoljemättade brädor. Tyvärr måste jag, p.g.a anledning, flytta komposten till annan plats. Den nya komposten kommer jag att bygga upp av lekablock. Obegränsad hållbarhet och kan med bra lock hållas frostfri.
Gunnar
Min erfarenhet är att nätkomposter av den typ som säljs mest i regel fungerar dåligt eftersom materialet torkas ut. Jag föredrar komposter med smala luftspringor, typ Mullbanken.

HGälsningar Gunnar
Mia, zon 3
CITAT (uno @ 07-06-2004, 08:48)
Den nya komposten kommer jag att bygga upp av lekablock. Obegränsad hållbarhet och kan med bra lock hållas frostfri.

Åh, det där har jag också lurat på! Jag får inte så mycket trädgårdsavfall, för jag kör med "direktförmultning", men det som blir skulle jag vilja kunna slänga i samma låda som köksavfallet, och då tänkte jag att av lekablock kan man ju bygga hur mycket kompost man vill....
Kul att någon annan har samma idé - då kan den inte vara helt tokig! Du kan väl skriva hur det går med din lekablocks-kompost?
KURT
CITAT (Mia @ zon 3,09-06-2004, 11:24)
Åh, det där har jag också lurat på! Jag får inte så mycket trädgårdsavfall, för jag kör med "direktförmultning", men det som blir skulle jag vilja kunna slänga i samma låda som köksavfallet, och då tänkte jag att av lekablock kan man ju bygga hur mycket kompost man vill....
Kul att någon annan har samma idé - då kan den inte vara helt tokig! Du kan väl skriva hur det går med din lekablocks-kompost?

Se tidigare inlägg om kompost av lecablock:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...6d9ebd9b425676d
tullmejs
Jag byggde av bräder, med massa luft emellan. Luftiga komposter fungerar enligt mig bra, men är inte så snabba - många menar väl att det just är det som inte är bra :-) men med tre stora fack och lagom mycket mat går det bra att vänta. Jag sköter i stort sett inta alls om komposterna, typ gräva, vattna. Tids nog blir det så bra så, alldeles frivilligt wink.gif)

Varmkomposten är kvar på ritbordet, synd och skam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon