Åsa zon 6
23-05-2004, 15:55
Jag har läst ett recept på maskrossaft i någon trädgårdstidning (kan vara Land också) men nu kan jag inte hitta det. Är det någon som har ett recept på hur man kokar saft av maskrosor? Något gott och nyttigt ska man väl göra av allt ogräs!
Åsa
Åsa zon 6
23-05-2004, 16:09
Fast det recept jag har sett gjordes på blommorna och späds sedan med vatten, som vilken hallonsaft som helst.
Åsa
du kanske kan ta o göra som maskrosvin men låta bli att låta det jäsa kanske
det blir bergis jättegött
eller kanske du kan göra som man gör då man gör fläderblomssaft
Fläderblomssaft
ca 40 blomklasar
3 citroner
50 g citronsyra
2 liter vatten
2 kg socker
2 krm natriumbensoat
Skölj blommorna om det behövs. Lägg dem i en bunke. Tvätta citronerna och skär dem i skivor. Lägg dem med citronsyran i bunken. Koka upp vatten och socker. Häll detta kokhett i bunken och rör om. Täck över och låt det stå svalt i ca 5 dygn. Sila upp saften och tillsätt natriumbensoat, utrört i lite av saften. Häll den i kalla rena flaskor, ända upp till kanten. Förslut och förvara i kylskåp eller frys saften. Den är inte så hållbar.
Tips: Du kan frysa blommorna för att koka saften vid ett senare tillfälle. Använd dem då otinade!
det borde ju bli bra eller hur
kan du inte testa o senberätta
Åsa zon 6
23-05-2004, 16:15
Bra idé... men hur gör man det? Köksavdelningen är inte min starka sida.
Åsa
Åsa zon 6
23-05-2004, 16:18
Det här kan bli spännande! Nu ska jag ut och plocka!
Åsa
I radio programmet
Meny tipsade om att man kan plocka maskrosblommor (bara blommorna inte stjälkarna) och dubbelpanera (vända först i mjöl, sedan i ägg och sist i ströbröd) dem ock steka.
Mia, zon 3
26-05-2004, 09:48
Jag har gjort syren-saft, på samma sätt som flädersaft. Det blev jättefin färg, men smakade parfym.... tyvärr!
tuppmamman
26-05-2004, 10:07
Jag har gjort syrénsaft och tycker den blev god. Mest smakar den citron/syrligt med en aning - något odefenierbart - (syren) men den luktar syren och det känns häftigt. Dessutom blir den lila och fin. Läste att det blir fint att göra gele (med gelatin) att hälla på tårta.
Mia, zon 3
26-05-2004, 12:05
Det kanske är en variant! Jag har kvar mina flaskor i källaren, tänkte att de kanske blir bättre av lagring.... Eller så får jag väl göra som släktingen, som gör vin av all överbliven saft....
Åsa zon 6
26-05-2004, 21:06
Nu har jag hittat mitt recept. Det var ingen trädgårdstidning (jag har alldeles för många) utan i en "Gör så här". I vilket fall som helst har jag redan provat flädersaftsreceptet och nu står den blivande saften som bäst och blir till. Jag ska nog prova det andra receptet också. Ingredienser är det inte brist på. Dagen efter att jag plockat alla utslagna maskrosor jag hade i gräsmattan fanns det lika många till, så om saften blir bra lär det kunna bli många flaskor.
Jag återkommer med resultatet av mina experiment.
Åsa
kul
jobba på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.