Full version: Päron i flaska?
CallEva på Öland
Har alltid haft drömmen att få "odla" päron i flaska, ni vet så där så att ett päron ligger i någon likör, man undrar har det kommit dit....
Någon som provat

Calle från Ön där solen har semester
Evin
Jag vet hur det kommer dit, men har själv inte provat.
Man stoppar ner karten i en flaska och binder fast flaskan i trädet.
Låter frukten mogna och skär av den. Häller därefter på nån sprit och lagrar.

/E
Catarina
Tänk bara på att flaskorna bör hänga upp och ner (eller ha någon form av lock) ....annars ruttnar päronen om det kommer regn i. biggrin.gif En kompis till mig provade med flaskorna åt "rätt" håll.... blink.gif Det blev inget med det nä!
Rosalill
Jadå, har provat det för några år sen'
testade med att knyta upp 5 flaskor i ett Williams träd, tidig sort
och 3 flaskor i ett Alexander Lucas, sen sort
Himla bökigt, somliga flaskor funkade inte alls,
typ ljusa, blir kanske för varmt?
Rejäl hässje lina, tjärad, funkade bäst, starkast
kompisarna tyckte det var rätt kul unsure.gif
av 8 blev 3 färdiga smile.gif
fyllde med konjak, grönstedts, tror ja
lagrade i en månad på fönsterkarmen i köket,
tappade om + sockerlag, se vanlig likör a la k-boken

= tidiga päronet bäst, störst och vackrast i flaskan också
mycket lite smak på den sena sorten

Lycka till
/Rosalill
Cilla
Hannele här på forumet har odlat i flaska och lyckats. Använder pet-flaskor som hon kan göra dräneringshål i så att vattnet inte står i flaskan när frukten växer.
MRLINDELL
Får jag tipsa om "Aprikos i Amaretto" som är mycket godare än "Päron i Cognac" och mycket enklare att pilla ner i en flaska ... tongue.gif

Päron, Fikon vad ni vill passar inte så bra ihop med Cognac, ändå sörplar vi i oss det med en massa sockerlag.

"Aprikos i Amaretto" är en riktig höjdare. Jag gjorde karamellkräm och serverade detta till som dessert på senaste nyårsafton.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon