Full version: Pilrötter
Åsa zon 6
Jag har tänkt att gräva bort gräsmattan vid min pil och göra en uteplats med plattor. Hur känsliga är pilens rötter egentligen? Jag kommer nämligen att behöva hugga av ganska rejäla rötter om jag ska kunna lägga plattor. Pilen är stor och ca 25 år gammal... klarar den av den typen av "rotbeskärning"? Jag vill för allt i världen inte göra så den dör!

Åsa
Cilla
Pilen kommer att skjuta rötter åt ett annat håll när du både beskär rötterna + lägger på marktäckning som gör växtbädden syrefattig, men om du måste såga i grova rötter riskerar pilen att få rotröta. Det går snabbt på pil.

Jag skulle funderat på att lägga uteplatsstenar med så luftigt material som möjligt som t ex stora glipor mellan stenarna, och som underlag lagt grovt grus och inte sättsand som är lika tilltäppande osm cement nästan.

Vore jag tvungen att skära rötter på en pil skulle jag gjort det så att slutsnittet var lika slätt som vid beskärning av luftkronor, dvs med mycket skarpa proffsverktyg. Japansk såg och snitt vid rotklyka (motsvarighet till grenklyka) alltså.

Bäst för pilen är att uteplatsen görs uppbyggd, tex med träplank. Då slipper du också konkurrensen med pilens rötter, som även kan lyfta och vippa på stenarna. Näst bäst är att du lägger stenar glest och bygger upp platsen istället för att gräva ned den, och inte använder sättsand mellan dem utan låter något växa emellan i jord eller grus.
Åsa zon 6
Hmm! Det var en del att fundera på.
Tack!

Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon