Full version: physalis
lisselbo
biggrin.gif
Har lagt in bilder på min "Physalis", vad tror ni att det är? wink.gif
Evin
Din physalis ser exakt ut som den physalisen jag köpte idag.
Har dessutom inte sett tomatillo i handel så det är nog ingen större chans att det är det.

/Eva
Helen i Piteå Zon 5
Jag har precis lagt in en bild på min frösådda planta av Physalis i fotoalbumet , Frösådder /Helen
MRLINDELL
Ingen tvekan, det är Physalis!! Jag har 6 st lika lurviga saker ...
lisselbo
biggrin.gif
ok, mysteriet är löst.
~~Marie~~
lisselbo
Hoppas bara att det är den ätliga sorten.
MRLINDELL
Den gula är klart ätbar! Därför har jag 6 st så att jag själv kanske får smaka någon tongue.gif
Cilla
Helen, vad fint det blev kring ditt växthus - och vilket jobb!

Solanum laciniatum, känguruäpplet som du har en så fin planta av - är de goda? Vackra är de ju!

Och Solanum quitoense - hur smakar de?
lisselbo
hur vet jag att physalisen är av den ätliga sorten, är det nå´n skillnad på plantan, den med röda bär och den med gula bär?
mvh Marie
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Cilla @ 23-05-2004, 22:08)
Helen, vad fint det blev kring ditt växthus - och vilket jobb!

Solanum laciniatum, känguruäpplet som du har en så fin planta av - är de goda? Vackra är de ju!

Och Solanum quitoense - hur smakar de?

Solanum laciniatum ger orangegula frukter som INTE går att äta. S.quitoense kallas även "Naranjilla" är en nyhet för mig, jag har läst att frukterna blir stora som tomater, oranga och skäggiga. Fruktköttet är grönt och friskt att äta eller göra nektarjuice av. Skalet kan man torka och lägga i sprit för att ge smak. "Naranjillan" kan man övervintra ljust och svalt i ca. 4år. Det kan man väl även göra med Känguruäpplet, men den växer så fort så man kan så nya frön varje säsong. / Helen
Cilla
Tack! De här två ska jag så nästa säsong, eller hitta plantor till denna.
Helen i Piteå Zon 5
Frön till Känguruäpple hittar du hos Impecta, lättsådda frön, och fröna till Naranjillan hittade jag i Canada, firman heter " Patric Studio. Inc. Perennials and Seeds for every climate". Kan även berätta att Känguruäpplet blir ca.150cm, Naranjillo mellan 1,5-2m och bladen kan bli drygt 50cm stora. Jag har även frösått något som heter Solanum aviculare, den får gula frukter, vet ej ifall dom går att äta, och den plantan blir mellan 2,5-3,5m. Fröna till dom köpte jag från STA:s frölista. Ska sätta in ett kort så får du se hur bladen blir på den sorten också. / Helen
Elihe
Hej!
Här återkommer fröken frågvis! har fått några Physalis-plantor av en väninna som har frösått demför första gången o inte visste så mycket hon heller. Hur odlar man dom? Krukor? Hur stora? Eller friland i varmt läge kan man anta? Närning?
Mvh hon som inget vet huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Physalis kan odlas som busktomat ex. i hink på balkong/altan, eller på friland vid en varm husvägg, i växthus eller något annat gynnsamt läge. Vattna och gödsla som tomat, ingen tjuvning eller beskärning behövs.

Kan tillägga att det ska gå att äta frukten hos känguruäpple när den är mycket väl mogen då ska den inte vara giftig, tyvärr ska den inte smaka någotvidare bra. Mitt känguruäpple som jag planterade vid hushållskomposten förra året blev i storlek som ett mindre äppelträd (mer än 1,5m) tyvärr gillade bärfisarna växten och de förstörde det mesta av blommorna så jag fick aldrig några väl mogna frukter som jag kunde provsmaka.
Elihe
Tack Åsa!
Du är en pärla! Har en varm vägg Mot sydväst , där borde den trivas!
Nästan Ingen blåst.
MVH
laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon