Åsa, mälardalen zon 2
23-05-2004, 17:06
Är det bara hos mig som några plantor ringblommor verkar ha överlevt vintern? Jag städade aldrig bort de gamla plantorna i höstas och när jag skulle rensa bort dem på våren såg jag att det kom upp nya skott på några av de gamla stubbarna. Först tänkte jag att det nog inte var ringblommor de kan väl inte övervintra (de brukar ju bara övervintra som frön), men jag har inte odlat något annat på platsen med just det utseendet på bladen. Efter lite sökande på nätet så har jag hittat att de ska kunna övervintra i ex. tyskland i skyddat läge. Men det här är första gången som de övervintrat här hos mig i sverige.
Jag har inga ringblommor som övervintrat men så mycket annat som brukar frysa bort, det var väl all snö vi hade. Ja visst blir man glad
Jag hittade sommarrudbeckior som överlevt vintern, vilket är rätt ovanligt där jag bor. blev jätteglad, Nu har det kommit en massa nya blad på dem. Hoppas de blommar i år.
Jag har alltid hävdat att det inte är bra att rensa för mycket....

Jag tror att ringblommorna har frösått sig. Fast säker kan man ju inte vara... har anisisop som förutom att fröså sig har övervintrat.
/sollan
Mina har inte övervintrat men mycket annat har det som inte brukar det. Jag tror att snön hjälpte till mycket i år - vi hade inte barmark under någon av köldknäpparna vad jag minns.
Frösår sig gör ju ringblomman gärna lite oavsett hur vintern varit.
Om du får en blomma på de som övervintrat Åsa - spar fröna!
Kattgräs
24-05-2004, 18:20
Mina ringblommor brukar självså sig ifall jag inte rensar bort dem. Och det gör jag ju inte för jag vill ju ha ringblommor just där jag satte dem...
Så jag tror att dina kan ha frösått sig själva. Eller så kan det vara frön som inte grodde föregående år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.