annas
Jag har några syréner som inte har blommat på minst 2 år iallafall (det är så länge vi har bott här). Vad gör jag för att de ska blomma?
Copycat
Jag kan tyvär bara säga vad man förmodligen INTE ska göra. Första året som min ungsyrén blommat så tog jag bort "skräpet" som blev där blommorna suttit. sad.gif Jag blev utan blommor året därpå. unsure.gif wub.gif
Cilla
Syrén kan behöva flera år, 3 till åtminstone 6 år innan de blommar om de just planterats, nedskurits hårt, beskurits innan blom eller flyttats. Utebliven blomning kan också bero på brist på ljus. Syrén är inte så krävande på gödning men om bladen blir små är växtbäddarna för små eller jorden alltför mager.
Humlan72
Tack för svaren! Fast jag har hört att man SKA plocka/nypa bort blommorna när de blommat över?
kopernikus
det har jag också hört...ska man alltså lämna dom??
Sollan
Det låter som min tjurskalle till syren, den blommar med 5 blommor/år ungefär. Jag har klippt ner den, pratat med den - utan resultat. Hörde någon som sa att de hade vattnat en tjurig syren mycket och då hade den börjat blomma. Om det stämmer vet jag inte förstås....
/sollan
MoniqueÖ
Fick tipset av Hortus att ge en ickeblommande syren kväve...så det gjorde vi i höstas. Plus blåkorn "en masse". Och se iår blommar den för första gången på 8 år! Den är vit och doftar ljuvligt! Kan det vara ngt för din syrén, Anna?

Hälsar

Monique
Betty
CITAT (annas @ 23-05-2004, 19:30)
Jag har några syréner som inte har blommat på minst 2 år iallafall (det är så länge vi har bott här). Vad gör jag för att de ska blomma?

Är det unga syréner så kan du bara vänta, det kan ta några år innan de blommar. Samma sak med flyttade syréner, de kan hålla upp med blomningen några år. Jag fick tips här på forumet att ge min tjurande syrén lite kogödsel, det hjälpte. Den blommade förra sommaren med en enda klase, i år är den full av knoppar!
Utrusta dig med tålamod, dina syréner blommar nog så småningom! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon