Full version: Dvärgpil
julman
Jag har en liten hängpil som i år inte har de vackra rosa blad som den haft förrut. Har hört att man ska klippa den varje år för att den ska få det. Är det för sent nu? Hur mycket ska man klippa in varje gren?
Cilla
Planterade du pilen förra året? Undrar om det inte är bladen på årsskotten som är röda, medan de som utvecklas från fjolårets och äldre grenar klarar sig utan det röda UV-skyddet.

Många växter har röda ungblad som långsamt, när de klarar den starka UV-strålningen, övergår i grönt. Detta är också lite årsberoende. Förra året var mina ekars blad mycket röda i starten, i år är de mer gulbruna.

Pilar beskärs vårvintern eller vår, beroende på vilken salix det är. Jag skulle betrakta det som för sent nu.

Är det en salix purpurea pendula du har - hängrödvide? Har den blommat?

Denna beskärs vårvinter, men behöver för egen del inte beskärning annat än att man tar bort döda grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon