Hej!
Jag har en bok som är 17 år.Den är ca 3 meter hög och ser ut som en bonsai,mycket krokig och grenarna kommer tätt, tätt. Stammen är jättefin (om man nu gillar krokigt), men den syns aldrig om man inte står bredvid och kikar in mellan löven.Den är alltid full med löv för de nya gröna skjuter bort de torra bruna. Tror du att det skulle gå att beskära tex varannan gren så att den blir lite luftig?
Cirrus
Om det är en vanlig bok, Fagus sylvatica, sägs den vara härdig till zon 4. Om den står i ett sådant klimat skulle jag inte beskära den. Här i zon 3 skulle jag kunna tänka mig att göra mindre ingrepp och i varmare klimatzoner beskära den i samma takt som andra träd.
Om du vill glesa ur den - gör inte all urglesning du vill ha under ett år. Ta några grenar varje år och låt trädet långsamt vänja sig vid att förlora grenmassa och att behandla några få snittsår.
Bok kan blöda om man beskär på våren, därför gör man ingrepp i bok under JAS, juli, augusti, september.
Tack för tipset.Då skall jag försöka senare i sommar. De grenar jag har tänkt att ta är ca 1 dm grova. Nästan lika grov som stammen så det får nog bli lite i taget då.
Cirrus
Det är mycket grova ingrepp, särskilt för ett så litet träd. Om du kan glesa genom att beskära småved som växer från dessa grenar är det lättare för trädet att klara utan rötskador.
Bokar i Skåne kan man se övervalla stora snitt, men här i zon 3 ser man ofta rötskador i större snitt.
wolkenkrabber
24-05-2004, 04:49
jag har sett en bok i östersund, och sen värkar vara beskuren, och den är väldigt fin, jag har tänkt att köpa några bok - häck plant att ta med mig upp och sätta denna sommar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.