Carina zon 3
23-05-2004, 22:12
Satte ett Näsduksträd, Davidia involucrata för 2 år sedan, där delar av stammen frös första vintern, grävde upp den och såg att roten var helt OK. Satte ett nytt träd förra våren och nu verkar det som om det också har frusit. Bor i zon (2-)3 och hade placerat trädet i lä och i ett soligt läge och täckt den över vintern. Det borde funka då det växer några sådana träd på andra ställen här i Stockholmstrakten. Vad ska jag göra med mitt träd nu?
Träden brukar bli härdigare ju äldre de är. Så om de växter davidior i närheten så kanske de har planterat större storlekar = betydligt dyrare. Ett alternativ kan vara att skydda trädet under vintern tills det blir lite större. Jag brukar ställa en stor låda (som jag byggt) över känsliga träd på vintern.
Lycka till!
Lars
Christer i Falköping
24-05-2004, 17:15
Du får nog kallt räkna med att den fryser ned hos dig i zon3. Den är egentligen knappt härdig i zon2. Att den växer på andra ställen i Stockholm innebär troligen att de har ett bättre mikroklimat än vad du har i din trädgård. Ju närmare centrum du kommer i en stad, desto bättre zon blir det.
Christer.
Prova att sätta det intill en vägg, eller på ett mycket vindskyddat ställe där vårblommorna slår ut allra först. Blanda jorden med mycket grov sand så att den värms upp tidigare på våren. Eller sätt det som överlevt i stor kruka som du kan ställa i varmare garage eller liknande under vintern.
Christer i Falköping
25-05-2004, 17:16
Fast det kan bli ett problem med att ha det vid huset i sand. Det kan vakna för tidigt och starta växa, innan vattnet i marken tinat upp. Men man kan ju i och för sig täcka det med säckväv när det är litet, så att det inte dör av torka.
Christer.
Att roten kan vakna tidigt pga lätt, grovsandblandad jord som värms och tinar upp tidigare än lerjord brukar inte vara det största problemet med träd generellt, tvärtom. Däremot brukar ljuset på luftkronan sätta igång knoppsprickning och blomning för tidigt. Om dessutom ljuset ger en signal - att det är OK att börja knoppas - och jorden inte tillåter upptagning av näring pga tjäle i lerhaltig, långsam jord så kommer trädet att använda reserverna för knoppsprickning. Generellt tror jag detta gäller för alla träd, men sedan är olika träd "programmerade" för olika saker; klocka (att slå ut en viss tid på året), värme (i luft eller jord), ljust (timmar ljus per dygn) osv.
En annan effekt av träd i lerhaltig jord är att savströmningen och därmed spänsten i barken kommer igång sent. De stora skillnaderna på temperatur soliga dagar under vårvintern skapar därför små sprickor i barken som blir inkörsportar till svampsporer. Men det var det säkert inte frågan om här.
Carina zon 3
29-05-2004, 14:54
Tack för alla råd, får fundera på hur jag ska göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.