sanna
Taskig bildkvalitet, men ändå...
Om några dagar är den första tomaten mogen! smile.gif
En rekordtidig Tiny Tim avporträtterad för några minuter sedan...
Cilla
Det var tidigt! Här är de i kart och blom, och skyddas ännu av fiberduk vid väggen.

Om du inte provat förut - testa avokadoolja på tomatskivorna. Dyr olja men mycket god och lite annorlunda än olivoljan.
sanna
Avocadoolja? Var får man tag på det?

Jag har kunnat ha mina tomater ute nästan hela maj, i en riktigt varm hörna på altanen i söder...har dessutom skyddat dem med fiberduk om nätterna. Men de två sista nätterna fick jag kalla fötter... laugh.gif av alla frostvarningar och plockade därför in varenda planta!
Hela vardagsrummet böljar nu av tomatblast! Men snart ska de ut igen.

Sanna
Ingrid på Västkusten
Avocadoolja shoppas här.
MRLINDELL
Grattis!! Jag håller på att få en gul tomat. Har många kart men inga färdiga tomater.
Cilla
Ingrid - jag tror inte att din länk visat ätbara oljor?

Jag köper Avokadoolja på Hemköp här. Säljs i lite mindre flaskor, ofta vid avdelningar osm heter "världens mat" eller där andra matoljor eller svindyra delikatesser säljs.

Men den är inte dyrare än en flaska lite finare vin, och den räcker mycket längre. Tror jag betalade 100kr eller så och det räcker med några droppar på tomaten eller salladen för att den ska smaka.
sanna
Tack Ingrid och Cilla!

Jo, jag hittade en avokadoolja på Ingrids länk som bl a var avsedd för mat, jag tror att det var den "gröna, kallpressade" - (kan det stämma, Ingrid)
Hur som helst, sedan fastnade jag i beslutsprocessen... smile.gif

Kollade faktiskt runt på oljeavdelningen i lokala Vivo igår, de hade bl a tryffelolja (någon som testat det?) och en pytteliten (typ 300 ml) olivvirginolja för 129:-!
Men ingen avokado. Men nu ska jag hålla ögonen öppna i fortsättningen!
Jag är intresserad av mer tips om ovanliga oljor, jag har liksom fastnat i olivoljebalsamvinägertristessen...

Sanna
Sulan
Hej Sanna!
Kul att det är fler som fastnat i "oljeträsket"... Favoriten just nu är olivolja med citron i. Smakar toppen på tomater. Tyvärr får jag köpa mina, men som tur är bor jag granne med en proffsodlare som har gårdsbutik.
Mina egna tomatplantor har nog strukit med, jag skolade om dem utomhus och glömde ta in dem. På bara en timme blev alla blad vita i den obarmhärtiga majsolen. Suck!

Grattis till din skörd! Vet du att man kan rota sticklingar av tomat? En jobbarkompis stack ned en rejäl tjuv i jorden (mer eller mindre av misstag) och den hann sätta frukt innan sommaren var slut! Du som har stora plantor redan nu ska kanske testa? Hinner de inte mogna kan man alltid göra syltade gröna tomater - det är syndigt gott!

(Klant-)Sulan
sanna
Japp, Sulan! Tjuvarna ska inom lås och bom! (kruka och jord).

Men vid närmare eftertanke...tomaten på bilden kommer nog aldrig att få någon smaskig olja ringlad över sig, även om det vore oerhört frestande att avnjuta den tidigaste tomat jag i alla fall har odlat någonsin! tongue.gif
Nej, den ska få sitta kvar så länge det går och därefter bli nogsamt och försiktigt skattad på sina små frön. Förhoppningsvis har några av telningarna ärvt mamma Tomats tidiga fruktsättningsegenskaper...

Sanna smile.gif

(Sulan---> Finns det någon spec. "oliv-citronolja" eller blandar du själv? Proportioner?)
Sulan
Nä, jag blandar inte själv! Jag misstänker att citronsmaken kommer av citronolja, utvunnen ur skalet.
Det finns två olika märken i butikerna som ligger i närheten av där jag bor och bägge är bra. Den ena heter någonting i stil med "Bengt Frithiofssons Selection" och den andra är något av standardmärkena, Zeta eller Bertoli. Har för mig att "BFS" är något dyrare än den andra, men eftersom den är så dryg så spelar det inte så stor roll. Kanongott är att sakta steka stora bitar av (helst) röd paprika i den tillsammans med en kvist rosmarin och sedan strö över flingsalt och nymald peppar. Hjälp vad hungrig jag blir!

Sulan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon