Var borta över helgen och nu äntligen när jag kom he har iaf. några av mina luktärtor tittat upp.
Nu undrar jag bara hur jag ska göra för att plantorna ska bli kraftiga. Har sått luktärtor tidigare, men minns då att de blev väldigt veka och rangliga.
Ska man toppa dem när de vuxit lite, eller börja avhärda dem snabbt så de inte ränner i väg ?
Helén
Om man toppar dem ovanför 1:ta eller 2:dra bladparet så bildas fler rankor och luktärterna blir kraftigare.
/sollan
Jag brukar toppa efter 2-3 bladparet. Förvara dem gärna svalt efter att de grott så blir de kraftigare och ränner inte iväg på höjden. Lite beroende på var du bor så kan du kanske ha dem utomhus under flera lager fiberduk.
Mvh
Fenja
EmmaGold
30-05-2004, 08:42
Men hur gör jag som vill att mina luktisar ska bli 2 m höga då? Dem ska klättra upp för en spaljé på min altan tänkte jag. Ska jag ändå toppa dem eller finns risken att dem inte blir lika höga då eller?
TeliaNet
30-05-2004, 08:48
växterna frar iväg på höjden om de får värme och rött ljus.
för att få koakta, knubbiga plantor så ska du ge dem blått lus och ha låg temperatur.
Toppning gör inte att växten blir kortare, utan bara att den förgrenar sig så att du får fler rankor från varje planta.
Mvh
Fenja
EmmaGold
30-05-2004, 13:54
Aha! Då toppar jag också mina då. Vill ju inte att dem bara ska bli långa trådar utan dem ska tillsammans med blomman för dagen, blombönor och blomkrasse klä in en hel vägg tänkte jag.
Tack för svar, nu vet jag hur jag ska göra
...det viktiga är djup o mullrik , välgrävd och näringsrik jord, när väl plantorna kommit i jorden. i år satte jag mina frön i kallväxthus, för tre veckor sedan, ute står det, dvs en pallkrage med ett par plastskivor ovanpå, i torvkrukor modell större där bara toppenlagret består av såjord, någon centimeter ner i krukan finns den goa feta jorden och väntar på att plantorna ska nå dit och börja växa. Verkar funka, slipper omplantering:-) nypan/m
Mia, zon 3
03-06-2004, 07:17
Skit, skit och åter skit!
Luktärter är hungriga, så ge dem koskit eller annan dynga (vilket språk man för!

)
Becky,Malmö
04-06-2004, 20:06
Sådde också luktärter men när jag skulle toppa dem så tyckte jag det var så synd att slänga "topparna" så jag stoppade ner dem i jorden och till min förvåning så grodde de ju lika bra som de andra och jag blev jätteglad för fler plantor
EmmaGold
04-06-2004, 20:43
CITAT (Becky @ Malmö,04-06-2004, 21:06)
Sådde också luktärter men när jag skulle toppa dem så tyckte jag det var så synd att slänga "topparna" så jag stoppade ner dem i jorden och till min förvåning så grodde de ju lika bra som de andra och jag blev jätteglad för fler plantor

Tack för tipset! Ska jag helt klart prova i år!
jag blandar hälften av var , kogödsel och planteringsjord.
Gissa om alla växter blir bamsekraftiga !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.