Har en halv "Drakfrukt" över och tänkte försöka få fram egna plantor. Fröna ser ut som grodyngel en svart prick med gröngegga runt. är det någon som kan ge mig tips på hur jag får dem att gro bäst?
Vet inte om frukten heter drakfrukt igentligen, den är gul/orange ca 7 cm och har många vassa taggar. smakar nästan ingenting.
Hittade det här:
"Pitahaya är namnet på frukter från två olika pitahayakaktusar, den ena har gula och den andra lila frukter. Pitahayakaktusarna klänger i träden med långa trekantiga stammar. De är nära släkt med Nattens drottning. Blommorna är vita och stora. Pitahayakaktus odlas i Centralamerika."
Så man kanske kan odla de som Nattens Drottning?
...och hur man gör det kanske någon annan vet mer om!
det lät intressant. hoppas att jag lyckas få upp några plantor.
jag testar ikväll med en kruka med frön ovanpå jorden och en kruka under lite jord. bör jag testa något mer sätt tro......?
Lötchey
24-05-2004, 20:09
Jag har en stor Pithaya-kaktus..fast det är den röda sorten. Den växer väldigt bra om den får stå soligt, och den får långa luftrötter efter ett tag. Tycker den är rätt lättodlad, är helt klart värt ett försök
Lötchey
25-05-2004, 07:46
Vänta nu..beskrivningen du ger låter precis som Kiwano, säker på att det inte är en sån?
Vet faktiskt inte, köpte den på ica för att den såg kul ut. det stod inget namn eller hur man äter den för den delen heller.
Vad är Kiwano för växt?
Lötchey>> vart köper du dina frön?
Lötchey
27-05-2004, 17:17
Kiwano är en taggig gulorange frukt med ett väldigt häftigt fruktkött som är neongrönt.. Är en utav de första frukterna jag började driva upp frön från. Väldigt lättväxt. Tror det är den du menar..
Emser, jag köper nästan aldrig frön, får tag på dem själv för det mesta.
L.>> Vad synd!
på
http://www.impecta.se finns både bild och skötseltips på kiwano
/Lycka till
Lötchey
29-05-2004, 13:50
Japp..det är en väldigt lättskött växt faktiskt, den är klängande och jag brukar få blommor och frukt på mina...
Vill bara rapportera hur det gått med mina frön.
kruka 1 = planterade i vanlig blomjord med ca 1/2 cm jord över
Kruka 2 = planterade o vanlig blomjord utan något över
resultat:
kruka 1 = 100% grobarhet - nu ca 2 cm höga
kruka 2 = möglade, 25% grobarhet . nu ca 1 cm höga.
båda stå i ett västerfönster som blir väldigt varmt men inte så mycket sol.
Mia, zon 3
10-06-2004, 10:25
Då vill du kanske inte ha några av mig längre.... men tamarillo kan du få i alla fall!
nä, men om du vill så kan du få några av mig nu

men jag tar gärna nån tamarillo.
Lötchey
10-06-2004, 22:04
Var det en Kiwano eller?
Lötchey
10-06-2004, 22:10
Såhär ser en Pitaya "Drakfrukt" ut iaf.. (finns gul variant också)
PitayaOch..
Kiwano
Lötchey - det var en Kiwano. Tack för bilderna.
Ska jag behandla den som en avokado eller hur ska jag göra?
Lötchey
12-06-2004, 22:24
Hmm som en Avokado? Vad fick du det ifrån
aja, den är väldigt lättskött..tror det är en slags gurk/pumpa växt.
Placera den soligt, den växer fort och du kommer behöva stödja den med pinnar eller nåt.. Det e e en väldigt fint växt, men den är bara ettårig tyvärr. Rätt lätt att få blommor o frukt..
Aha, tack för hjälpen.
ettårig? ska jag placera den utomhus? nu har jag den i köksfönstret.
som pumpa - typiskt jag har dödat alla mina pumpa plantor iår

får se om Kiwano går bättre....
Är det någon av er som premuerar på "Allt om trädgård"? I den finns en hel artikel om gurkväxter - bla. Kiwano och hur man odlar dem!
Lötchey
15-06-2004, 11:13
Bäst o ha den i fönstret...men man kan ju ta ut den när det blir varmt och inte blåser o regnar så mkt..
Jo, jag jag fick tidningen igår. blev så glad när jag såg att det var odlings tips för kiwano.
Jag har också lyckats att få kiwano att gro....
här är min söta planta....

/Joli
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.